ZDrogi.pl Katalog pojazdów Audi A4 B8 - Czwarta generacja flagowego modelu
pixabay.com

Audi A4 B8 - Czwarta generacja flagowego modelu

19 marca 2022
Autor tekstu: Redaktor zDrogi.pl

Charakterystyka IV generacji Audi A4

Auto zaprezentowano po raz pierwszy w 2007 roku podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie. Pokazano wówczas sedana, a rok później, w Genewie, pojawiło się także kombi. Oficjalna premiera na drogach Audi A4 B8 miała miejsce w 2008 roku i ta generacja, określona przez producentów jako czwarta, była produkowana nieprzerwanie do 2015 roku.

W 2009 roku pojawiła się tzw. usportowiona wersja S4, a dwa lata później samochód przeszedł face lifting, w wyniku którego nabrał bardziej dynamicznego charakteru. Razem z nim do oferty wprowadzono wersję Allroad, która miała być nieco bardziej uterenowioną A czwórką. Jeszcze inna wersja pojawiła się w 2012 roku, gdy wprowadzono Avant, czyli typowo sportowy samochód o bryle A4.

Model A4 o kodzie B8 powstał zgodnie z koncepcją modułową dotyczącą podłużnej budowy karoserii, co stosowano w fabrykach niemieckiego producenta we wszystkich autach z silnikiem umieszczonym podłużnie, czyli tak, jak w Audi A4 B8. I choć dziś uważa się, że auto mogło dać nieco więcej i być nieco bardziej eleganckie i luksusowe, wiele osób ceni IV generację bardziej niż następującą po niej najnowszą wersję.

Co się zmieniło we wnętrzu?

Stylistyka w przypadku Audi przeszła olbrzymią zmianę na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku. Z samochodów pewnych, szybkich i zwinnych, jednak wyglądających dość klasycznie, zaczęły przeistaczać się w auto klasy wyższej, klasy premium, chcąc dogonić BMW i Mercedesa. Wielu sądzi, że modelem A4 B8 nie do końca się to udało, co najlepiej widać po kombi.

Faktycznie zaokrąglone światła, dość mocno wystający tylny zderzak i raczej mało dynamiczna sylwetka sprzed liftingu sprawiała, że wersja rodzinna nie była uznawana za najbardziej reprezentacyjną. Ale już sedan, zwłaszcza po 2011 roku, cieszył oko. Nisko schodzący dach, ostre krawędzie tylnych świateł, przetłoczenia na bokach sprawiły, że Audi A4 B8 zerwało z wizerunkiem „nieco lepszego passata”.

We wnętrzu spore zmiany. Co prawda ogólny układ tylko nieco ewoluował i jeśli ktoś przesiadał się ze starszej audicy, to odnalazł się bez kłopotów, to jednak zadebiutował system multimedialny MMI (w dopłacanej wersji, pojawił się dodatkowy wyświetlacz radia, a ekran komputera pokładowego powędrował na górę słupka środkowego. Materiały były dobrej jakości, przyjemne w dotyku. Jak na samochód produkowany już w drugiej dekadzie XXI wieku sporo tu przycisków.

Audi A4 B8 – dane techniczne

Czym nafaszerowane było Audi A4 B8? Do wyboru kierowcy mieli 4 przekładnie, w tym nową, sześciostopniową skrzynię manualną. Do tego trzy automaty: bezstopniowa Multitronic, a także dwie dedykowane napędowi quattro, czyli S-tronic oraz Tiptronic. Wszystkie zbierały dobre recenzje i nie stanowiły problemu przez wiele lat ich używania.

W testach Euro NCAP Audi uzyskało pięć gwiazdek bez żadnego problemu. Wszystko także dzięki różnym systemom, które miały za zadanie wspomóc reakcję kierowcy. Minusem na pewno może być wielkość bagażnika, bo w przypadku kombi nie osiągnął on nawet 500 l przed rozłożeniem siedzeń (po 1430 l). Z kolei w sedanie ma się do dyspozycji 480 l.

Jakie silniki pod maskę A czwórki?

Sporo by można było powiedzieć o wyposażeniu dostępnym w różnych wersjach, ale warto na chwilę skupić się także na silnikach. Zawsze w przypadku Audi doceniać trzeba zrywność i dynamikę aut. Tutaj było podobnie, między innymi poprzez zastosowanie jednostek napędowych bezpośrednim wtryskiem paliwa. Mieliśmy więc do czynienia z TFSI, FSI lub TDI.

Wszystkie benzyny miały 4 zawory na cylinder. Podstawowa, oferowana najczęściej jednostka to 1.8 TFSI turbodoładowana o mocy 120 KM oraz mocniejsza wersja z mocą 160-170 KM zależnie od momentu obrotowego silnika. Najmocniejszą jednostką benzynową było RS4, czyli silnik V8 4.2 FSI o mocy 450 KM. W tej wersji musiało się także pojawić quattro.

A co z Dieslami? Audi przez wiele lat promowała silniki wysokoprężne, więc i w tym przypadku nie mogło ich zabraknąć. Ważne, że wszystkie były wyposażone seryjnie w filtr cząstek stałych w układzie wydechowym. Postawiono na ekonomię i wygodę jazdy. Maksymalna moc 190 KM w silniku 2.0 TDI i małe spalanie – do 4,6 l/100 km. Najmocniejszy Diesel w Audi A4 B8 to 3.0 TDI, który najpierw miał 240 KM, a później 245 KM i napęd quattro.

Obserwuj nas w
autor
Redaktor zDrogi.pl

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl
na drogach aktualności porady motorsport katalog pojazdów wideo