Audi A4 B6 – najbardziej niezawodne silniki w całej grupie VAG
Źródło: Materiały Prasowe

Audi A4 B6 - najbardziej niezawodne silniki w całej grupie VAG

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
17 Lutego 2021

Audi A4 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli niemieckiego producenta należącego do grupy Volkswagena. To auto osobowe segmentu D, a więc klasy średniej, pojawiło się po raz pierwszy na rynku w 1994 roku, zastępując tym samym Audi 80 oznaczone kodem fabrycznym B4. B6 to model, który zadebiutował jako następca w II generacji. Jego rywalami były Volvo S60, BMW serii 3 czy Mercedes-Benz klasy C.

Audi A4 B6 – charakterystyka II generacji

Seria A4 została stworzona z myślą o rodzinach. Miał to być samochód luksusowy dla każdego, którym można wygodnie i długo podróżować, ale i wykonywać wszystkie codzienne czynności w mieście. Klasa średnia, ale i jej segment premium wskazywały, że pojazd miał być przeznaczony dla nieco bogatszych obywateli Niemiec i całej Europy. Dziś uznaje się, że II generacja odniosła sukces.

Pierwsze wzmianki pojawiły się pod koniec XX wieku, a auto oficjalnie zaprezentowano w 2000 roku. Wtedy też rozpoczęto produkcję, która ostatecznie potrwała dość krótko, bo do 2006. Samochód skonstruowano na podstawie z nowej płyty podłogowej PL46 i oznaczono kodem fabrycznym Audi A4 B6. Powiększono go, poprawiono właściwości jezdne i komfort przez wykorzystanie aluminiowych elementów zawieszenia.

Na początku dostępny był tylko czterodrzwiowy sedan, rok po premierze pojawiła się wersja Avant, czyli kombi. W 2002 roku Audi postanowiło nieco zdynamizować i ten segment i udostępniło jeszcze jeden typ nadwozia – usportowione, dwudrzwiowe cabrio. Dziś II generację uważa się za jedną z lepszych w historii modelu.

Wyposażenie i stylistyka II generacji Audi A4

Czy Audi A4 na tamte czasy wyróżniała się stylistycznie? Z pewnością nie odstawała, a można powiedzieć, że nieco wyprzedzała trendy. Auto było zaokrąglone, obłe, dość masywne. Za cały projekt odpowiadał Luc Donckerwolke, który zdecydował się na użycie poziomych światłem z przodu i dość dużej atrapy chłodnicy. Maska otrzymała także modne do dziś przetłoczenia.

Linia była klasyczna, dach nie wyróżniał się nieregularnym kształtem. Nieco poniesiona klapa bagażnika mocnym zaokrągleniem schodziła ku zderzakowi. Z boku karoserii pojawiła się specjalna, ozdobna listwa, choć trzeba pochwalić producentów, że nie miała ona okropnego czarnego koloru, a była utrzymana w kolorystyce całego nadwozia. Przez to Audi A4 B6 wyglądało spójnie.

To, co miało robić różnicę, to wyposażenie. Samochód był przestronny wewnątrz, miał bardzo rozbudowany panel środkowy i wiele możliwości. Wyposażenie standardowe zapewniało choćby ABS, ESP, wspomaganie hamulców czy znajdujące się często w wersjach z dopłatą poduszki powietrzne boczne. Nie zachwycał za to bagażnik, który w kombi miał jedyne 442 l.

Legendarne silniki A4-ki z pierwszej dekady XXI wieku

Do dziś jednostki napędowe II generacji Audi A4 uchodzą za najlepsze i najmniej zawodne. Możliwości było sporo – tak w Dieslu, jak i w benzynie. Najmniejszy z motorów to benzynowy 1.6. Maksymalna moc określana była na poziomie 102 KM. Mocniejsze były jednostki 1.8 T. Tutaj można było liczyć na 150, 163, a nawet na 190 KM. A co z najmocniejszymi motorami w benzynie? Seryjnie, w normalnej wersji było to 3.0 o mocy 220 KM. Była też wersja S4 z usportowioną V8-ką o pojemności 4.2 i mocy 344 KM.

Jednak niemiecki producent to zawsze nie tylko benzyna, ale także silniki wysokoprężne. Audi A4 B6 oferowało dwie pojemności – 1.6 TDI oraz 2.5 TDI. Najsłabszy dawał jedynie 101 KM. Jednak w mocniejszej wersji można było liczyć na 163 lub 180 koni pod maską. To oczywiście nic w porównaniu z benzyną, ale i wśród Diesli wówczas robiło wrażenie. Całość mogła współpracować ze skrzyniami 5- i 6-biegowymi manualnymi lub 5- i 6-biegowymi automatycznymi.

Za co kierowcy ganili i chwalili Audi A4 B6?

Czas na kilka opinii o tym pojeździe, który sprzedawał się dobrze i chętnie później był odsprzedawany choćby do Polski, gdzie wciąż porusza się po drogach. Przede wszystkim samochód zbierał doskonałe recenzje o silnikach, ale ogólnie był oceniany powyżej średniej. To udana konstrukcja, w której warto docenić karoserię, która nie rdzewieje, wygodne, doskonale dostrojone i niepsujące się zawieszenie czy świetnie skonstruowane przeniesienie napędu w manualu i automacie.

Czy jest coś, za co można zganić Audi A4 B6 i jej twórców? Na pewno cena, ale już nie jej stosunek do jakości. Najczęstsze uwagi dotyczyły niestabilnego układu elektrycznego oraz dość niedokładnego układu hamulcowego. Wiele osób narzekało, że w samochodzie tej klasy miejsca dla pasażerów powinno być więcej. Ogólnie jednak niemal wszyscy kierowcy wystawiali II generacji Audi A4 pozytywne recenzje.

Następny artykuł