Złomowanie auta krok po kroku
Kiedy warto zezłomować samochód?
W Polsce złomowanie jest niepopularne. Wiele osób uważa, że to szkodliwe rozwiązanie, które ogranicza możliwości korzystania z „całkiem jeszcze sprawnego autka”. Przez to mamy jeden z gorszych wyników, jeśli chodzi o wiek samochodów w Unii Europejskiej. Statystyczny kierowca z naszego kraju nie chce wiedzieć, jak zezłomować auto, bo woli je sprzedać. Czemu?
Prawdopodobnie mamy mylne wyobrażenie o zagrożeniu, jakie niesie nie całkiem sprawny samochód sprzedawany za marne grosze. Ale to tylko jeden z powodów, dla których złomujemy samochody (czy też lepiej powiedzieć: demontujemy) – starość. A uto nie jest już nam potrzebne, kupujemy nowe, chcemy się pozbyć starego, bo przecież OC trzeba dalej płacić.
Jest jeszcze druga strona medalu, czyli kasacja. Najczęściej dzieje się tak wówczas, gdy samochód jest po wypadku, w którym zniszczenia są tak rozległe, że jego naprawa zupełnie nie miałaby sensu. Koszty przekraczające zwrot środków z OC oraz niechęć do jeżdżenia całkiem zniszczonym pojazdem sprawiają, że właściciel zaczyna rozglądać się za stacją demontażu.
Zbierz potrzebne dokumenty
A co trzeba wykonać, by auto przestało istnieć – i fizycznie, i w papierach? Pierwszy krok do tego, jak zezłomować auto, prowadzi przez dokumenty. Zanim w ogóle zaczniesz zabawę z szukaniem miejsca, które zajmie się Twoim pojazdem i odprowadzi go na wieczny spoczynek, musisz zgromadzić potrzebne dane, które w momencie oddania pojazdu będzie trzeba przekazać.
Oczywiście ich spis jest dość standardowy, bo kierowca musi przygotować dowód osobisty właściciela lub współwłaścicieli, o ile oczywiście takowi są. By jedna osoba zajmowała się kwestiami złomowania, należy uzyskać pełnomocnictwa od wszystkich, którzy mają prawa własnościowe do auta.
Następny dokument to umowa kupna-sprzedaży potwierdzająca własność, karta pojazdu, o ile została wydana, dowód rejestracyjny lub – jeśli go nie ma – dokument zastępczy wystawiony przez odpowiedni urząd, a konkretnie przez jego wydział komunikacji. Jeśli samochód jest zarejestrowany na firmę, to potrzebne będzie wpisanie go do ewidencji działalności gospodarczej.
Wybierz stację demontażu
Załóżmy, że właściciel zgromadził już wszystkie potrzebne dokumenty. Co w takim wypadku? Teraz trzeba wybrać stację demontażu i skierować do niej swoje kroki. Trzeba zadbać o to, by placówka była legalnie działająca i mogła wystawić odpowiednie dokumenty . Tylko miejsca uprawnione przez wojewodę mogą zajmować się pełnoprawnym demontowanie pojazdów.
Dlaczego tak restrykcyjnie podchodzi się do tej kwestii i jak zezłomować auto, by wszystko było lege artis? P odczas destrukcji pojazdów powstaje wiele odpadów, które są szkodliwe dla środowiska i trzeba je odpowiednio składować. Stąd legalnie działające auto-złomy są kontrolowane , czy spełniają wszelkie normy. Ich lista znajduje się na stronie każdego urzędu wojewódzkiego.
Zanim pojedziesz na miejsce swoim autem (o ile może jeszcze jechać), warto skontaktować się z konkretną firmą. W ten sposób łatwo dowiesz się, czy musisz męczyć się z dostarczeniem wozu na własną rękę, czy może obsługa stacji zajmie się tym za Ciebie. Dopiero wtedy zdecyduj się na współpracę. Zapytaj też o cennik. W każdym miejscu będzie on nieco inny.
Odbierz dokumenty i wyrejestruj samochód
Teoretycznie stacja demontażu pojazdów zawsze przyjmie Twoje auto. W praktyce może okazać się, że zamiast zarobić, jeszcze stracisz, bo trzeba będzie dopłacić za niekompletne auto. Dopiero gdy specjalista porówna dopuszczalną masę całkowitą zapisaną w dowodzie z tym, co dostarczysz na miejsce, będzie miał pewność, czy auto nie waży mniej niż 90% DMC.
Na tej podstawie będziesz mógł przejść do kolejnego kroku, jak zezłomować auto. Mowa o dokumentach niezbędnych do wyrejestrowania pojazdu z urzędu. Legalnie działająca stacja demontażu wystawi Ci je od ręki. Wśród nich muszą się znaleźć:
-
Zaświadczenie o przyjęciu auta do SDP;
-
Unieważnienie dowodu rejestracyjnego;
-
Unieważnienie karty pojazdu, o ile została wydana;
-
Unieważnienie tablic rejestracyjnych.
Z kompletem papierów kierowca musi skierować się do urzędu, do wydziału komunikacji, gdzie pojazd był zarejestrowany. Ma na to 30 dni, a kara za przekroczenie tego terminu waha się od 200 do 1000 złotych . W urzędzie złóż także wniosek o wyrejestrowanie auta, okaż dowód osobisty, zapłać za możliwość pozbycia się problemu i przekaż wszystkie dokumenty, które Ci po aucie zostały.