Wszystko, co musisz wiedzieć o obowiązkowym przeglądzie technicznym
Przegląd techniczny a badanie techniczne
W świadomości kierowców synonimami są terminy „przegląd techniczny”, „badanie okresowe” czy „badanie techniczne”. Wszystko odnosi się zazwyczaj do określenia stanu używalności auta we wpisanej na listę stacji kontroli pojazdów. Jak się jednak okazuje, dość często mylimy różne czynności i warto mieć świadomość, co trzeba wiedzieć o obowiązkowym przeglądzie technicznym.
Po pierwsze, przegląd rejestracyjny czy badanie okresowe to wynikające z prawa obowiązki kierowcy, który musi zadbać o to, by jego auto było w stanie odpowiednim do jazdy. A skoro tak, to czym jest badanie techniczne? Najczęściej to po prostu przegląd zlecony przez firmę czy producenta samochodów, który jest konieczny do podtrzymania gwarancji, ale niekonieczny w świetle prawa.
Obie czynności różnią się wieloma czynnikami. Obok obowiązku mamy także sposób wykonywania (w dobrowolnym nie sprawdza się tak dokładnie stanu technicznego), cel, podmiot wykonujący (w drugim przypadku może być to po prostu ASO) czy nawet płatnika, bo często jest to producent auta.
Jak wybrać stację kontroli pojazdów do przeglądu?
Struktura stacji kontroli pojazdów jest prosta. Są to miejsca wpisane do rejestru państwowego, dzielące się na okręgowe, czyli takie, które mogą obsługiwać wszystkie rodzaje pojazdów, oraz podstawowe, które zajmują się badaniami technicznymi aut nieprzekraczających 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej.
W praktyce oznacza to, że właściciel osobówki nie musi zastanawiać się, do jakiego diagnosty pojedzie. Co trzeba wiedzieć o obowiązkowym przeglądzie technicznym? Między innymi to, że nie ma rejonizacji, czyli auto nie musi być zarejestrowane w miejscu, w którym dokonywany jest przegląd. System i tak jest ogólnopolski, więc z jego integracją nie powinno być problemu.
Trzecia kwestia to oznaczenia na stacji. Za pomocą wielkich i małych liter określa się, z jakimi pojazdami współpracuje dane stanowisko. I tak wielkie litery odpowiadają mniej więcej temu, co można zobaczyć na egzaminach prawa jazdy. Dla przykładu „B” to oczywiście samochody osobowe. Z kolei małe litery precyzują rodzaj badań, między innymi „g” oznacza, że w danej stacji wykonuje się badania samochodom zabytkowym.
Jaka jest cena technicznej oceny samochodu?
Czas przejść do sprawy nieco mniej przyjemnej, czyli do cen, jakie obowiązują na stacji kontroli pojazdów. Kwoty za podstawowe badania w różnej klasie nie zmieniają się od lat i są takie same we wszystkich stacjach, ponieważ regulują je przepisy. Standardowo za badanie okresowe auta osobowego zapłacisz 99 złotych, na które składa się 98 złotych samego badania oraz złotówka za opłatę umożliwiającą wprowadzenie danych do systemu CEPiK.
A co trzeba wiedzieć o obowiązkowym przeglądzie technicznym w kwestii cen? To, że osobówka jest najdroższa, podobnie jak autobus czy ciężarówka. Mniej płaci się za motorower, motocykl czy ciągnik rolniczy. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się przy kolejnym badaniu, na przykład po wykryciu usterki. Tutaj najdroższa jest geometria kół jednej osi – 36 złotych.
Są dodatkowe ceny za badanie okresowe, które wynika z innych niż normalne powodów. Na przykład:
-
Po kolizji – 94 złote;
-
Po skierowaniu przez organy – 51 złotych, gdy dane techniczne nie są zgodne z rzeczywistością oraz 20 złotych za każdą, badaną osobno usterkę;
-
Auto na taksówce przed rozpoczęciem pracy – 42 złote;
-
Samochód po zmianach konstrukcyjnych – 82 złote;
-
Przegląd po instalacji systemu LPG – 114 złotych.
Cena jest ważna, jednak to tylko część rzeczy z tego, co trzeba wiedzieć o obowiązkowym przeglądzie technicznym. Warto na przykład pamiętać, że płatność dokonywana jest z góry, a więc nie jest zależna od wyniku badania.
Częstotliwość okresowego przeglądu
A jak często należałoby poddawać auto badaniu okresowemu? Zgodnie z przepisami w Polsce większość pojazdów musi być sprawdzana przez diagnostę raz na rok. Podczas przeglądu rejestracyjnego specjalista wydaje pozwolenie na użytkowanie auta na okres 12 miesięcy. To oznacza, że wizytę u diagnosty i wydane z tego tytułu pieniądze trzeba przewidzieć w budżecie.
Są jednak przypadku, gdy nie trzeba rokrocznie stawiać się w stacji kontroli pojazdów. W pierwszych latach po rejestracji przeglądu dokonuje się rzadziej. W przypadku aut osobowych i ciężarowych o masie do 3,5 t, a także motocykli i przyczep o tej samej DMC pierwsze badanie ma miejsce przed upływem 3 lat od rejestracji. Drugie badanie dochodzi po kolejnych dwóch latach . Dopiero po tym okresie trzeba pojawiać się u diagnosty co rok.
Są jeszcze dwie grupy pojazdów, u których badanie może być robione rzadziej, co trzeba wiedzieć o obowiązkowym przeglądzie technicznym tychże maszyn. Ciągniki rolnicze, motorowery oraz przyczepy rolnicze muszą przejść pierwszą kontrolę przed upływem 3 lat, a każdą kolejną co 2 lata. Z kolei auta zabytkowe bada się tylko raz, przed rejestracją. Z kolei autobusy powinny przechodzić przegląd częściej, raz na 6 miesięcy.