ZDrogi.pl Porady Regulator napięcia - jak działa, jak sprawdzać, jakie są najczęstsze problemy?
pixabay.com

Regulator napięcia - jak działa, jak sprawdzać, jakie są najczęstsze problemy?

19 marca 2022
Autor tekstu: Redaktor zDrogi.pl

Co to jest regulator napięcia?

Praca przy samochodzie to nie tylko kontrola poziomu oleju. Działanie i sprawdzanie regulatora napięcia to równie ważna czynność. Na początek warto przybliżyć to, czym w ogóle jest ten podstawowy element układu ładowania akumulatora. Znajduje się w akumulatorze właśnie, a jego zadaniem jest utrzymywanie wytwarzanego przez alternator napięcia na stałym poziomie.

Niezwykle ważne jest to, że regulator musi być w stanie utrzymać stałe napięcie niezależnie od obrotów silnika. Przyjmuje się, że jeszcze przy wahaniach na poziomie 0,5 V w obie strony, praca regulatora jest poprawna i nie powoduje poważnych problemów z działaniem systemu elektrycznego czy też samego akumulatora podczas jazdy i poza nią (czy przed nią).

Regulator nie musi utrzymywać idealnie stałego napięcia, ale powinien je kontrolować na bardzo podobnym poziomie. Czasem odchyły wynikają z obciążenia alternatora, czasem z uruchomienia zbyt wielu systemów naraz (np. klimatyzacji i podgrzewania fotela) i z wielu innych rzeczy. Warto nadmienić, że prawidłowe napięcie ładowania akumulatora podczas pracy alternatora to od 14,0 do 14,4 V.

Jak sprawdzić, czy regulator działa prawidłowo?

Czy działanie i sprawdzanie regulatora napięcia jest skomplikowane? Właściwie nie i każdy powinien sobie z tym porządzić. Potrzeba będzie jednak specjalnego urządzenia. Jest nim miernik uniwersalny. Dzięki niemu można określić, czy z alternatora do regulatora w ogóle dochodzi prąd, a także czy wyjście regulatora generuje takie napięcie ładowania, jakie jest zamierzone.

Warto pamiętać, że w związku z tym sprawdzenie działania regulatora jest możliwe tylko przy włączonym silniku i dobrym miernikiem. Na rynku jest mnóstwo tego typu urządzeń, które nie spełniają norm, przez co mogą pokazywać nierzetelne, niepewne informacje. Kontrola napięcia musi być przeprowadzana miernikiem w odpowiednim ustawieniu.

Pamiętaj, że sprawdzanie napięcia musi odbywać się w każdej możliwej konfiguracji przewodów . Trzeba sprawdzać wszystkie ewentualności. Prawidłowa wartość pokaże się tylko wtedy, gdy będziesz w stanie porównać wynik z informacjami producenta zawartymi w książce serwisowej pojazdu. A więc mimo tego, że jest to czynność dość prosta, to jednak kontrola działania i sprawdzenie regulatora napięcia wymaga wprawy.

Najczęstsze awarie regulatora napięcia

No dobrze, ale załóżmy, że napięcie nie jest utrzymywane w odpowiedni sposób. Jakie są najczęstsze awarie i ich przyczyny? Przede wszystkim możesz spotkać się z sytuacją, w której napięcie będzie utrzymywane jedynie przy niskich obrotach silnika . Gdy tylko dodasz gazu, dostrzeżesz nagły lub spokojny spadek. To będzie oznaczało, że regulator nie pracuje stabilnie.

Czasem to właśnie niskie obroty powodują problemy. Dopiero gdy auto przyspiesza, a obroty silnika wzrastają, pojawiają się wartości mieszczące się w granicach normy lub z delikatnymi odchyłami. T o także pokazuje, że w pracy regulatora coś się nie zgadza i trzeba jak najszybciej starać się dowiedzieć, czym dokładnie spowodowany jest ten problem.

Nie możesz zapominać, że prawidłowe działanie regulatora napięć nie powinno doprowadzać do spadków czy wzrostów napięcia większych niż 0,5 V , a najlepiej, by było dość stałe w odpowiednim przedziale. Jeśli włączenie klimatyzacji, radia czy dodatkowych świateł obciąża działanie przy sprawdzeniu regulatora napięć, to wówczas należy spodziewać się awarii.

Co zrobić, gdy wykryjesz usterkę?

Czy w przypadku stwierdzenia awarii jesteś w stanie coś zrobić? Jedyne, co wchodzi w grę, to wymiana całego regulatora napięć. Możesz to zrobić sam, wystarczy tylko, że wybierzesz odpowiedni, oryginalny model. Jest to niezwykle ważny element nie tylko akumulatora, ale i całego samochodu , dlatego musisz dokładnie sprawdzić, który egzemplarz będzie najlepiej sprawdzał się w Twoim aucie. Czasem problemem będzie jednak alternator i wówczas bez wizyty w warsztacie się nie obejdzie.

Obserwuj nas w
autor
Redaktor zDrogi.pl

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl
na drogach aktualności porady motorsport katalog pojazdów wideo