ZDrogi.pl Porady Przekładnia kierownicza - Co wpływa na zużycie i jakie są objawy usterki?
Foter.com

Przekładnia kierownicza - Co wpływa na zużycie i jakie są objawy usterki?

19 marca 2022
Autor tekstu: Redaktor zDrogi.pl

Jaki dystans wytrzymuje przekładnia kierownicza

Przekładnia kierownicza jest z założenia elementem o dożywotnej trwałości, jednak nie oznacza to, że maglownica umieszczona w pojeździe będzie dobrze nam służyć już na zawsze. Maglownica wymaga regeneracji, a jej częstotliwość jest mocno uzależniona. W teorii powinna wynosić 200 – 400 tys. km, lecz zdarza się, że luzy powstają po znacznie krótszym dystansie.

Trwałość przekładni jest wynika w głównej mierze od stanu nawierzchni, po której się poruszamy, a w tej kwestii polskim drogom daleko jest od ideału. Liczne dziury, wszelkie nierówności, progi zwalniające, przejazdy kolejowe czy wysokie krawężniki mogą powodować szybsze wyeksploatowanie przekładni, szczególnie jeśli nasz styl jazdy jest agresywny.

Rodzaje przekładni kierowniczej

W samochodach instalowane są różnego typu przekładnie i są to: ślimakowe/globoidalne, śrubowo – kulowe czy najpopularniejsza – przekładnia zębatkowa. Niezależnie od rodzaju działanie tego elementu wygląda w podobny sposób, ponieważ każda z przekładni składa się z nieodłącznym części jak umieszczone na kolumnie koło kierownicy czy wał kolumny, dzięki któremu wytwarza się przez ruchy kierownicy moment obrotowy i przenoszony jest na inne części przekładni.

Przyczyny awarii

Usterki czyhają na naszą przekładnię kierowniczą z różnych stron. Przyczyną usterki mogą być przedostający się brud w postaci pyłów czy piasku, które działają negatywnie na listwę zębatą oraz współpracujące z nią elementy. Nadmierna ilość wody także jest niepożądanym skutkiem przyspieszając powstawianie rdzy, co w konsekwencji doprowadza do uszkodzenia zębów podobnie jak uszkodzenia mechaniczne wynikające z błędnie wyważonych kół czy po prostu błędy konstrukcyjne, a modeli aut ze szwankującą maglownicą na rynku nie brakuje.

Oczywiście znaczenie na poprawne funkcjonowanie oraz żywotność przekładni ma nasz styl jazdy. Pokonywanie w błędny sposób nierówności czy wysokich krawężników bądź kręcenie kierownicą w momencie gdy nasz pojazd stoi w miejscu na pewno nie przedłuży poprawnej pracy przekładni.

Objawy świadczące o usterce

O potencjalnym defekcie przekładni kierowniczej mogą ostrzegać stuki/hałasy/zgrzyty podczas pokonywania nierówności i/lub manewrowania. Innymi bardziej niebezpiecznymi objawami są występujące luzy bądź opory w trakcie kręcenia kierownicą oraz brak jej wspomagania, niestabilne zachowanie samochodu przy wyższych prędkościach, ściąganie auta czy nierównomierna degradacja ogumienia.

Wracając jeszcze do wspomagania, to może pojawić się blokada kierownicy zaś na tablicy rozdzielczej zapali się kontrolka EPS (electric power steering). Przy hydraulicznym wariancie wspomagania natomiast występuje hałas wydobywający się pompy, wycieki, czy „przeskakiwanie” kierownicy podczas manewrowania.

Obserwuj nas w
autor
Redaktor zDrogi.pl

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl
na drogach aktualności porady motorsport katalog pojazdów wideo