ZDrogi.pl Porady Po co stosowane są dwumasowe koła zamachowe
Foter.com

Po co stosowane są dwumasowe koła zamachowe

19 marca 2022
Autor tekstu: Redaktor zDrogi.pl

Budowa dwumasowego koła zamachowego

Komponent składa się z: masy pierwotnej i wtórnej, łożyska ślizgowego, sprężyn łukowych, tarczy zabierakowej, pokrywy oraz ślizgów . Pierwsza dwa elementy połączone są ze sobą systemem sprężyn i tłumików, a ich prawidłowa praca jest możliwa dzięki łożyskom. Masa pierwotna jest stale zamocowana do wału korbowego tworząc wraz z pokrywą miejsce gdzie zlokalizowane są sprężyny łukowe.

W moduł tłumienia drgań wliczamy sprężyny łukowe pracujące w ślizgach. Te wypełnione są odpowiednim smarem mającym na celu zmniejszyć zużycie między ślizgami a sprężynami. W najnowszych modelach kół masowych sprężyny łukowe są zastąpione sprężynami piórowymi. Takie rozwiązanie pozwala jeszcze bardziej tłumić drgania.

Główna różnica pomiędzy kołem jednomasowym znanym też jako koło zamachowe sztywne i dwumasowym stanowi jego budowa . Szczególnie widać to na przykładach sprężyn, które w porównaniu z następcą są znacznie mniejsze i mało solidne . Zmianie też uległ komfort jazdy. W jednomasach drgania były mniej tłumione co rzutowało na odczucia w trakcie jazdy.

Za kołem sztywnym przemawia natomiast cena, dłuższa żywotność oraz niższe koszty naprawy z racji mniej skomplikowanej konstrukcji. Z tego powodu niektórzy decydują się na taką zamianę, aczkolwiek aby do tego doszło, samochód musi spełnić kilka uwarunkowań żeby taki proces był możliwy.

W jakim celu stosuje się koło dwumasowe

Taki rodzaj koła wchodzi w skład układu przeniesienia napędu i ulokowany jest pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Funkcją dwumasowego koła zamachowego jest tłumienie drgań, wywołane przez jednostkę napędową. W wyniku pracy silnika powstają wibrację, które przenoszone są na cały układ napędowy i karoserię . Działania te są odczuwalne również w kabinie pojazdu.

Dwumasowa wersja podzespołu chroni przed uderzaniem i ścieraniem metalowych części układu napędowego, co w dalszej perspektywie skutkuje powstawaniem hałasu oraz szybszą eksploatacją tych elementów. Ponadto zredukowane zostaje szarpnięcie w trakcie załączania sprzęgła czym wydłuża żywotność skrzyni biegów i jej podzespołów.

Jak dbać o koło dwumasowe i jakie są objawy uszkodzenia

Główną oznaką usterki są pojawiające się hałasy i stuki w momencie włączania i gaszenia silnika. Innym symptomem są drgania wydobywające się z komory jednostki napędowej podczas postoju na biegu jałowym, a także szarpanie przy ruszaniu oraz cięższa zmiana biegów. Jak zostało wspomniane ten komponent należy do awaryjnych, a jego defekt zazwyczaj skutkuje dużymi wydatkami.

Długość prawidłowej pracy jest uzależniona zwłaszcza od nas, kierowców. Styl jazdy oraz sposób obchodzenia się samochodem może wydłużyć lub skrócić sprawność koła. Wystarczy jednak dostosować się do kilku reguł co zniweluje ryzyko wysokich opłat u mechanika. Nie zalecamy zatem ruszać z impetem bądź nadmiernie przyspieszać z niższych obrotów, gdyż dwumas jest wtedy narażony na bardzo duże obciążenia. Sugerujemy również odpalać i gasić silnik wraz z wciśniętym pedałem sprzęgła.

Nieustanna jazda na niskich obrotach także nie wpływa dobrze na dłuższą pracę tego elementu. Przy naprawdę nieumiejętnym korzystaniu, usterce może ulec również ściśle współpracująca z kołem zamachowym skrzynia biegów co tylko podwyższy i tak już duże koszty naprawy.

Rozwój motoryzacji nie tylko poprawia komfort jazdy czy zwiększa bezpieczeństwo, ale potrafi też mocno nadszarpnąć budżet. Warto o tym pamiętać przy jeździe samochodem. Zachowania za kierownicą oddziałują na sprawność podzespołów, a dwumasowe koło zamachowe jest szczególnie wrażliwe na nasze poczynania. W przeciwnym razie zamiast przyjemności z jazdy będziemy odczuwać frustracje i ubytki w finansach.

Obserwuj nas w
autor
Redaktor zDrogi.pl

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl
na drogach aktualności porady motorsport katalog pojazdów wideo