Na czym polega planowanie głowicy i dlaczego warto uważać na uszczelkę
Uszczelka - integralna część głowicy
Na wieść, że doszło do problemów z głowicą człowiekowi może popsuć się humor. Podzespół znacznie wpływa na pracę jednostki napędowej i jest zintegrowany z komorą spalania. Głowica jest ściśle dopasowana do bloku choć między nimi znajduje się niewielki, ale o dużym znaczeniu przedmiot – uszczelka.
To właśnie ten mały element stanowi zabezpieczenie przestrzeni pomiędzy głowicą a blokiem silnika oraz pełni kluczową rolę do utrzymania optymalnego ciśnienia, niezbędnego dla komory spalania. Ponadto…. jest także często przyczyną awarii tym bardziej, że żywotność nie jest imponująca ze względu na panujące ciśnienie oraz różnice temperatur.
Jak zdiagnozować awarię
Wspomniana uszczelka stanowi źródło wielu usterek. Jej pęknięcie skutkuje przedostawaniem się płynu chłodzącego z układu chłodzenia do układu smarowania. Wpływ na to ma przeważnie zbyt wysoka temperatura silnika przez co dochodzi do odkształceń powierzchni przylegającej. Ten proces oraz fakt, że współczesne silniki pracują w określonych warunkach powoduje, iż przy demontażu konieczne jest wykonanie planowania.
Uszkodzenie uszczelki nie jest łatwa do rozpoznania. Jednym z objawów jest nierówna praca silnika przy zimnej temperaturze. Występuje wówczas charakterystyczne stukanie, które ustępuje wraz z nagrzaniem jednostki napędowej. To może świadczyć o niedoborze płynu chłodniczego.
Usterkę może sygnalizować także biała maź pod korkiem wlewu oleju oraz wydobywanie się w nadmiernych ilościach białego dymu z układu wydechowego. Symptomy oznaczające problemy mogą też wystąpić podczas jazdy kiedy dochodzi do szarpania na niskich obrotach lub zauważalny jest znaczny spadek mocy. Oczywiście powyższe czynniki nie muszą znaczyć, że mamy problem z głowicą. Nie można jednak wykluczyć takiej opcji, a już na pewno nie lekceważyć tych objawów.
Co to jest i na czym polega planowanie głowicy
Planowanie głowicy to czynność polegająca na wyrównaniu powierzchni przylegającej bezpośrednio do bloku silnika, za pomocą frezarki. Taki zabieg pozwala otrzymać gładką powierzchnię dzięki czemu zmniejsza do minimum występowanie przedmuchów czy rozszczelnienia. Planowanie jest nieodzownym procesem przy kłopotach z uszczelką, ponieważ newralgiczne miejsce musi być gładkie i idealnie wkomponowane.
W takim przypadku sugerujemy odwiedziny w warsztacie. Szlifowanie i wyrównanie może nie wydawać się trudnym zajęciem, aczkolwiek należy mieć na uwadze, że wymiary muszą być doskonale dopasowane, a to w sytuacji gdy mamy ograniczony dostęp do odpowiedniego sprzętu oraz przy braku dostatecznych umiejętności praktycznych może skutkować pogłębieniem się problemu. W dodatku jeżeli niezbędna jest wymiana uszczelki to tym bardziej lepiej zrezygnować z samodzielnej naprawy, gdyż czynność ta wymaga nie lada umiejętności.
Jak uniknąć kosztownych napraw
Samo planowanie głowicy nie jest drogą usługą choć cena jest uzależniona od stanu podzespołu, ilości cylindrów oraz sposobu ulokowania górnej i dolnej płaszczyzny. Wydatek jednak znacznie się zwiększy jeśli doszło do usterki uszczelki dlatego warto o nią zadbać aby zaoszczędzić znaczną sumę pieniędzy.
Przede wszystkim pamiętajmy o kontrolowaniu temperatury silnika i oszczędzać go w momencie gdy temperatura jest niska. Wówczas płyn chłodniczy i olej silnikowy tracą w takich warunkach swoje właściwości co przekłada się na przegrzanie oraz niedostatecznym smarowaniem wszystkich części. Z kolei podwyższona temperatura działa w taki sposób, że uszczelka jest bardziej podatna na pęknięcia . Dodatkowo dobrze jest cyklicznie sprawdzać układ chłodzenia jednostki napędowej w czym pomoże dolewanie płynu chłodzącego, regularna diagnostyka oraz nie bagatelizowanie występowania nawet najmniejszych usterek.
Co jak co, ale lekceważenie problemów z głowicą bardzo mocno odbije się na naszym portfelu dlatego trzeba kontrolować zarówno ten element, jak i podzespoły z nim współpracujące. Na szczególną uwagę zasługuje uszczelka, której sprawny stan zaoszczędzi wam sporo zmartwień oraz pieniędzy.