Łańcuchy śniegowe – jak dobrać, kiedy używać, jak zakładać?
Co dają i jak skonstruowane są łańcuchy śniegowe?
Łańcuch zakładany na koło ma za zadanie zwiększyć przyczepność samochodu na trudnej nawierzchni, a więc na lodzie i śniegu. Oczywiście w przypadku tego pierwszego jest to tylko nikła pomoc, ale w przypadku drugiego rozwiązania często to jedyna szansa, by bezpiecznie poruszać się po górskich drogach, na których nie zawsze widać czarne, odsłonięte do asfaltu drogi.
Zwykle łańcuchy śniegowe zakłada się na koła osi napędowej, a w przypadku aut z napędem 4x4 na każde z kół. Większość modeli powstaje ze splotu drutu wykonanego z połączenia manganu, chromu i niklu, w niektórych modelach wzbogaconego o tytan dla większej trwałości. Dziś dostępne są także inne modele łańcuchów, w rym tekstylne, ale wciąż metalowe są najpopularniejsze i skuteczne.
Oczywiście, poszczególne modele mocno różnią się od siebie, między innymi sposobem łączenia elementów czy zapięciem. Mają formę siatki, którą można założyć na koła w dowolnym momencie, gdy warunki pogodowe tego wymagają. Warto mieć świadomość, że inne egzemplarze są potrzebne do niskiej osobówki, a zupełnie inne w ciężarówkach czy dostawczakach.
Gdzie jeżdżenie z łańcuchami jest obowiązkowe?
Choć generalnie jazda na łańcuchach nie jest popularna w Polsce, nie oznacza to, że nigdzie nie można ich spotkać. Istnieją nawet znaki, które nakazują założenie takiego sprzętu na danym odcinku drogi. To znak C-18, na którym widnieje symbol koła z łańcuchem, oczywiście na niebieskim tle. Zgodnie z przepisami brak łańcuchów za tego rodzaju oznaczeniem jest wykroczeniem i może skończyć się mandatem.
Czasem drogi nie posiadają znaku informującego o bezwzględnej konieczności posiadania łańcuchów śniegowych, ale są takie, na których sugeruje się, że posiadanie łańcuchów będzie korzystne. Od 1999 roku dokładnie oznacza się takie trasy, choć nie da się ukryć, że niedawne zmiany klimatyczne znacznie przyczyniają się do ograniczenia miejsc, w których w Polsce jazda z łańcuchami byłaby wymagana.
Inaczej jest za granicą, gdzie mogą być miejsca wymagające zakładania tego sprzętu na większym obszarze i przez dłuższy czas w roku. Tak jest choćby w Skandynawii, gdzie niektóre północne regiony rzadko kiedy pozbywają się chłodnych temperatur. Oczywiście, z łańcuchami należy wybrać się także w góry we Francji, Włoszech, Szwajcarii czy Austrii, a konieczność ich zakładania obowiązuje nie tylko mieszkańców, ale także turystów.
W jaki sposób dobrać łańcuchy do opony?
Czy rzeczywiście warto postawić na łańcuchy śniegowe? Jak najbardziej, bo ich zakup to po prostu kwestia bezpieczeństwa. P oza tym nie zabierają zbyt wiele miejsca w samochodzie, a w odpowiednim momencie można je założyć na koła i nie przejmować się tym, że warunki stają się trudniejsze czy bardziej wymagające. W ten sposób o wiele łatwiej zadbać o przyczepność na górskich drogach.
Trzeba jednak wiedzieć, na co zwrócić uwagę, by łańcuchy wybrać. Oczywiście, należy zwrócić uwagę na markę. Przy tego rodzaju sprzęcie upewnijmy się, że jakość wykonania jest odpowiednia. Nie zostawiajmy wszystkiego cenie, bo kupowanie najtańszego, najprostszego rozwiązania może szybko skończyć się uszkodzeniem łańcuchów, opon lub zerową poprawą przyczepności.
Pamiętajmy, by kupowane łańcuchy były grube, stworzone z mocnego stopu metali, by nie zużywały się bardzo szybko, bo jeden zakup nie wystarczy nawet na cały pobyt w górach. Łańcuchy śniegowe powinny być więc oryginalne, posiadać certyfikaty jakości i gwarancję producenta, który da pewność, że kupowany model nie będzie nadawał się do kosza już po pierwszym użyciu.
Przed zakupem musimy zmierzyć felgi i dokładnie sprawdzić, czy dany model będzie pasował na nasze koła. Warto także nauczyć się, jak jeździć z tego rodzaju wyposażeniem. Na pewno nie można ostro hamować. Należy prowadzić samochód płynnie, dynamicznie wciskać pedał gazu, ale nie wykonywać gwałtownych i nieprzewidywalnych ruchów. Dodatkowo co kilka kilometrów powinno się weryfikować napięcie łańcuchów.
Wady i zalety łańcuchów śniegowych
No dobrze, a czy łańcuchy śniegowe mają tylko zalety? Oczywiście, że nie. Zaraz postaramy się pokazać zarówno te pozytywne strony, jak i negatywne.