Kiedy jest dobry czas, by wymienić opony zimowe na letnie?
Zimówki i opony letnie – czym się różnią?
Nie wiesz jeszcze, kiedy zmienić opony na letnie, więc pewnie nie do końca orientujesz się, dlaczego w ogóle trzeba to robić. Najczęściej problemem są po prostu warunki atmosferyczne, które inaczej współpracują z konkretną mieszanką. Opony zimowe charakteryzują się zupełnie innymi przymiotami niż opony letnie. Warto je poznać.
Właściwie można powiedzieć, że nadrzędne różnice są dwie. Pierwsza to skład mieszanki gumowej, a więc to, co tworzy oponę. Tworzywo letniego ogumienia jest przystosowane do pracy powyżej 7 stopni Celsjusza. Dopiero w takich warunkach gwarantuje pełnię osiągów. Twardnieje poniżej progu temperaturowego, przez co nie jest tak przyczepna. Zimówki z kolei na odwrót. Poniżej „siódemki” zaczynają działać najbardziej odpowiednio, a w zbyt wysokich temperaturach przegrzewają się i szybciej zużywają.
Druga kwestia to rzeźba bieżnika, czyli ułożenie rowków na oponie. Najczęściej chodzi o to, by letnie opony lepiej odprowadzały wodę w trakcie ulew, a zimowe miały większą liczbę nacięć, czyli lamelek, by sprawniej odprowadzać błoto i śnieg, czyli zachować przyczepność. W zimówkach łatwiej o zjawisko tzw. aquaplaningu, bo bieżniki są głębsze i mniej przystosowane do ulewnych deszczów. To jednak nie oznacza, że nie poradzą sobie z opadami w zimie. Warto jednak mieć świadomość różnic i tego, kiedy wymienić opony na letnie.
Kiedy najlepiej zmienić opony na letnie?
Zmiana opon jest konieczna, jeśli nie jeździsz na wariancie całorocznym czy wielosezonowym. Przychodzi więc wiosną taki moment, w którym po prostu dobrze jest dokonać zmiany opony, by lepiej dopasować ogumienie do panujących warunków na drodze. Najważniejszym aspektem jest pogoda i temperatura. Oczywiście opady także mają znaczenie, jednak głównym kryterium, kiedy wymienić opony na letnie, będą stopnie Celsjusza.
Od razu zaznaczmy, że trudno jest jednoznacznie określić, kiedy bezwzględnie trzeba zmienić opony. Czasem jeden dzień przesilenia wiosennego może być idealny na opony letnie, inny na zimówki. Ogólnie rzecz ujmując, ustalono, że temperatura 7 stopniu jest najwłaściwsza i graniczna dla poszczególnych mieszanek. Standardowa opona dobrej jakości właśnie poniżej niej traci właściwości, a zyskuje z każdym kolejnym stopniem.
Warto jednak zwrócić uwagę na to, że ma to być temperatura minimalna. Oznacza to, że nie ma sensu zmieniać ogumienia już w momencie, gdy zaobserwujesz pierwsze oznaki nadchodzącego ciepła. Jeśli autem jeździsz rano i po południu, gdy temperatury różnią się od siebie, zwróć uwagę na to, jakie warunki panują w tym zimniejszym okresie i dopiero gdy tam zaczną zbliżać się do „siódemki”, pomyśl o wymianie ogumienia z zimowego na letnie.
Na co zwracać uwagę przy wymianie?
A skoro już zdecydujesz się na wymianę opon, musisz pamiętać o kilku ważnych aspektach. Pierwszy z nich to głębokość bieżnika i stan opony. Oczywiście zgodnie z prawem na koła założyć możemy opony o wysokości bieżnika równej lub większej od 1,6 mm. To jednak zdecydowanie za mało, by czuć się bezpiecznie. Zanim zaczniesz zastanawiać się, kiedy zmienić opony na letnie, pomyśl o tym, jakie powinny to być egzemplarze.
Warto pomyśleć o przechowywaniu, i to nie tylko tych, które dopiero co zostaną ściągnięte z kół, ale także tych, które mają być założone. Trzeba pamiętać, że opony letnie i zimowe nie powinny być przechowywane zabrudzone, by nie wdał się w nie grzyb. Czasami niewłaściwe przechowywanie będzie jednoznaczne z koniecznością wyważenia ogumienia. Dobry zakład wulkanizacyjny powinien się tym jednak zająć bez problemu.
Przy wymianie skontroluj ciśnienie. Oczywiście teoretycznie wulkanizator powinien potrafić ustalić je odpowiednio do oznaczeń na samochodzie, ale dla pewności skontroluj nalepkę na wewnętrznej części karoserii, np. w okolicach środkowego słupka. Dzięki temu będziesz wiedział, jak kształtują się wartości w tabeli ciśnień i dopasujesz ich napompowanie do stylu jazdy i przewożonego ciężaru.
Źle założone opony – czym się charakteryzują?
Mówimy tu o tym, kiedy zmienić opony na letnie, ale czasami problem leży już po samej zmianie. Wybrałeś odpowiedni termin, umówiłeś się, ciśnienie po zmianie jest w porządku, jednak coś jest nie tak. Jakie są najczęstsze objawy źle założonych kół?
-
Bicie i drgania kierownicy – często przy określonej prędkości, czasem przy niskich, innym razem wysokich wskazaniach obrotomierza. Powodem najczęściej jest złe wyważenie nierównego ogumienia.
-
Nienaturalny szum – większość opon szumi, wydaje dźwięki, często zimowe są głośniejsze od letnich. Ale czasami nietypowy szum podczas jazdy po wymianie opony może wiązać się z awarią łożyska czy ocieraniem się felgi o jakiś przedmiot.
-
Nierównomierne zużycie bieżnika – to problem, który zauważysz dopiero po jakimś czasie. Może się okazać, że dłuższą chwilę jeździłeś z nieustawioną geometrią i w efekcie tego teraz jedna opona pracowała zbyt dużo, a po innej zużycia nie widać.
Jest jeszcze kilka mniejszych problemów z oponą, na przykład, gdy koło zostanie niewłaściwie przykręcone, ale są to problemy marginalne i łatwe do wysłyszenia przez naprawdę głośne odgłosy.