Jak wyprzedzać, by dojechać do celu i bez mandatu?
Co to jest wyprzedzanie?
Zacznijmy od początku, czyli dokładnie wyjaśnijmy, czym tak właściwie jest wyprzedzanie, by powiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać. Zgodnie z definicją jest to manewr, który polega na przejechaniu obok pojazdu poruszającego się w tym samym kierunku. Zawsze kończy się znalezieniem się przed wyprzedzanym pojazdem, ale niekoniecznie zawsze musi wiązać się to z powrotem na ten sam pas.
Aby mogło dojść do wyprzedzania, pojazd B jadący za pojazdem A musi mieć od niego większą prędkość. To pozwala mu jechać szybciej, a więc wymaga też przejechania obok i znalezienia się przed pojazdem poprzedzającym. Nie pas jest tu kluczem, a więc warto o tym pamiętać na kilkujezdniowych drogach przy przejściach dla pieszych. Tak bardzo łatwo można złapać mandat.
No właśnie, to jest powód, dla którego trzeba wiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać . Za nieprawidłowe zachowanie na drodze kierowca otrzyma karę grzywny i punkty karne. Przy okazji warto rozdzielić trzy zawsze mylone pojęcia. Omijanie pojazdu jest przejeżdżaniem obok stojącego auta. Z kolei wymijanie ma miejsce dla pojazdów poruszających się w dwóch różnych kierunkach.
Wyprzedzany i wyprzedzający – co muszą wiedzieć?
Oczywiście więcej zależy od wyprzedzającego, więc to on ma więcej obowiązków i przepisów, których musi przestrzegać.
-
Przed rozpoczęciem wyprzedzania trzeba upewnić się, czy osoba wyprzedzana nie sygnalizuje zmiany kierunku jazdy, pasa ruchu lub wyprzedzania innego uczestnika ruchu drogowego.
-
Należy sprawdzić, czy za wyprzedzającym nie ma żadnych pojazdów, które są w trakcie wyprzedzania lub go nie sygnalizują.
-
Od kolumny pieszych, roweru lub jednośladu należy zachować metr odstępu przed rozpoczęciem manewru.
-
Wyprzedza się z lewej strony, chyba że istnieją warunki do tego, by zrobić to z prawej.
-
Trzeba zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że uda się przeprowadzić wyprzedzanie poprawnie i bezpiecznie.
To zasady ogólne, które mają oczywiście szczegółowe wyjaśnienie i dokładne zastosowanie w praktyce. W rzeczywistości chodzi o to, by sprawdzić, czy wyprzedzać można i wykonać manewr jak najlepiej, płynniej, bezpieczniej, nie przekraczając przy tym przepisów. Stąd zawsze trzeba wiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać.
Nie jest jednak tak, że wyprzedzany nie musi nic. Naczelna zasad mówi, że nie należy wówczas ani przyspieszać, ani zwalniać, i to nawet na chwilę po zakończeniu całego manewru. Co ważne, jeśli kierujący pojazdem wolnobieżnym nie może umożliwić innym uczestnikom ruchu płynnego wyprzedzania, powinien się zatrzymać i przepuścić chcące przejechać auta.
Czy wyprzedzanie z prawej strony jest zakazane?
Zajmijmy się teraz jednym z ważniejszych mitów dotyczących wyprzedzania, a mianowicie manewrem wykonywanym z prawej strony. Warto zdementować: nie, taki rodzaj mijania pojazdu jadącego w tym samym kierunku nie jest zabroniony. To jednak nie oznacza, że jest zawsze wskazany czy dopuszczony przez prawo. Trzeba więc wiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać w tym kierunku.
Wyprzedzanie można przeprowadzić na drogach z kilkoma pasami ruchu w jednym kierunku. Oczywiście należy przy tym zachować szczególną ostrożność, bo kierowcy nie są naturalnie uczuleni na taki manewr i mogą nieświadomie automatycznie zjechać na bliższy poboczu pas. Trzeba tu dodać, że jazda lewym pasem, gdy prawy jest wolny, a nie zamierza się skręcać w lewo lub wyprzedzać, jest zabroniona.
Ale wyprzedzanie z prawej strony jest możliwe także na drodze jednojezdniowej. Można to zrobić wówczas, gdy auto przed kierującym skręca w lewo, a szerokość drogi pozwala na wykonanie manewru bez żadnych problemów. Taki manewr można także przeprowadzić na drodze jednojezdniowej lub dwujezdniowej z przynajmniej dwoma pasami ruchu do jazdy w tym samym kierunku.
Kiedy i gdzie nie można wykonywać manewru?
Jest kilka miejsc, gdzie wyprzedzanie będzie kończyło się złamaniem przepisów i mandatem. P rzede wszystkim wyprzedzania zabrania się na wzniesieniach przed ich wierzchołkiem, na skrzyżowaniach, na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, czyli w miejscach, gdzie najczęściej pasy ruchu oddziela podwójna linia ciągła. Można się nią sugerować, by wiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać, bo zakazy nie obowiązują na drodze jednokierunkowej. O ile znaki poziome nie mówią inaczej.
Co ciekawe na skrzyżowaniu czasem można wyprzedzić, nie tylko, jak już wspominaliśmy, przy mijaniu prawą stroną pojazdu skręcającego w lewo, ale także gdy policjant kieruje ruchem lub ruch ten jest sterowany sygnalizacją świetlną. Tak samo zresztą jest na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, czyli popularnym rondzie.
Jest jeszcze jedna okoliczność, która nie tylko wyklucza wyprzedzanie, ale także jest surowo karana. Mowa o wykonywaniu tego manewru przy przejściach dla pieszych – przed nimi i na nich. Oczywiście nie dotyczy to tych zebr, które sterowane są sygnalizacją świetlną. Co ciekawe w terenie zabudowanym nie wolno wyprzedzić pojazdu uprzywilejowanego.