Jak wymienić olej silnikowy - poradnik krok po kroku
Co ile zmieniać olej
W kwestii częstotliwości, w teorii powinniśmy się trzymać zaleceń producenta. W sytuacji kiedy umiejętnie poruszamy się naszym pojazdem, to warto trzymać się ich wskazań. Oczywiście częstość wymiany oleju jest uzależniona od rodzaju maszyny i silnika jakim dysponujemy. Ogólnie przyjęte normy przedstawiają się następująco:
-
Co 5 tys. kilometrów – ekstremalne użytkowanie jak np. uczestnictwo w imprezach sportowych czy jazda po trudnym terenie
-
Co 8 – 10 tys. kilometrów – normalne używanie z uwzględnieniem trudnych warunków, jazda w mieście, dynamiczna jazda.
-
Co 10 – 15 tys. kilometrów – standardowa eksploatacja.
-
Co 20 tys. kilometrów – długie dystanse, długotrwała praca bez wyłączania.
Należy pamiętać żeby do wymiany dochodziło raz do roku, niezależnie od uwarunkowań samochodu czy przebiegu. Sam olej podlega degradacji nie tylko w przypadku jego zużywania, ale również w wyniku upływu czasu.
Jak wygląda proces wymiany
Przed rozpoczęciem całej procedury niezwłocznie musimy dokonać zakupu odpowiedniego oleju. Bacznie zwracajcie uwagę na rodzaj i klasę oraz dostosować się do uwarunkowań przedstawionych przez producenta pojazdu. Niekoniecznie trzeba trzymać się jednej marki. Ważna jest głównie klasa lepkości i jakości. Dobór adekwatnego produktu ma olbrzymi wpływ na pracę serca naszej maszyny i oszczędzanie przyniesie prędzej czy później opłakane skutki.
Przy poszczególnych klasach i modelach samochodów w grę wchodzą również rzadko spotykane dodatki lub skład do tego podzespołu (np. oleje low saps do aut z filtrem DPF). Gdy już zaopatrzymy się w odpowiedni olej możemy otworzyć maskę samochodu. W pierwszej kolejności pojazd parkujemy na możliwie poziomym podłożu. Aby poprawić komfort pracy najlepiej wykonać ten proces w garażu z kanałem, a jeżeli takowym nie dysponujemy, to można skorzystać z podnośnika lub rampy.
Pamiętajcie aby zabezpieczyć auto przed stoczeniem się. Przed wymianą oleju należy rozgrzać silnik do temperatury ok. 90 stopni. Rozgrzana ciecz wypłynie z układu szybciej niż jeśli będzie schłodzony. Po wyłączeniu jednostki napędowej podstawcie pojemnik i odkręćcie korek, aby wypłynęła cała zawartość. Jeśli chcecie przyspieszyć ten etap zalecamy skorzystanie z pręcika do sprawdzania poziomu oleju. Przy okazji oszczędzicie brudu i sprzątania, ponieważ zużyty płyn nie będzie chlapał na boki.
W tym momencie przygotujcie specjalistyczny klucz w celu zamiany filtru. Ta czynność wymaga dużej siły. Poczekajcie aby spłynął cały olej i można przystąpić do zakładania nowego elementu.
Przed dokręceniem filtru, który założycie bez przyrządów nasmarujcie uszczelkę smarem. Następnie zakręcamy korek spustowy. Po tej czynności można wlać świeżą zawartość oleju. Przed tym zabiegiem koniecznie skontrolujcie jednak jaką pojemność ma układ smarowania, a od jej zawartości odejmijcie pół litra. Później możecie uruchomić jednostkę napędową i odczekać chwilę obserwując przy tym odpowiednią kontrolkę, która powinna po kilku sekundach się wyłączyć.
Jeśli ikona nie zgaśnie może to świadczyć o awarii filtra. Po wyłączeniu silnika zweryfikujcie poziom oleju, a w przypadku niskiego stanu trzeba uzupełnić braki. Po tym powtórnie odpalamy silnik i po 30 – 40 sekundach znowu sprawdzamy zawartość.
Jak widać cała sztuka nie należy do skomplikowanych i jeśli nie mamy trudności dotarcia do filtra możemy całą operację przeprowadzić samodzielnie. Ważne jest aby starego oleju nie wylewać oraz nie pozbywać się go wedle naszego uznania, gdyż wyrzucanie do środowiska bądź kanalizacji jest wyjątkowo szkodliwe dla środowiska. Najlepszym miejscem do oddania pozostałości będzie zwrócenie się do zakładu utylizacyjnego.