Jak prawidłowo wypolerować i nawoskować samochód
Polerowanie karoserii
Do samodzielnego polerowania przyda się specjalna pasta przeznaczona do tego celu. Pastę nakładamy na maskę kolistymi ruchami używając do tego czystej gąbki. Taka metoda jest co prawda bardziej czasochłonna niż w przypadku użycia elektrycznych urządzeń polerskich czy szlifierskich ze specjalnymi końcówkami, jednak nieumiejętnie mycie za pomocą takich przyrządów może spowodować nieodwracalne uszkodzenie lakieru poprzez przetarcie lub przepalenie. W zależności od stanu powłoki dobieramy odpowiednią gąbkę (im większe zarysowania, tym twardsza). Nie zapominajmy też o odpowiednim zabezpieczeniu elementów chromowanych i nielakierowanych.
Polerowanie musi być też przeprowadzone w odpowiednich warunkach. Powierzchnia lakieru musi być czysta i osuszona, a samochód nie powinien być mocno nagrzany. Ważne jest aby pasta była umieszczana na małych fragmentach. Pozwoli to nam bardziej kontrolować działanie oraz temperaturę lakieru, która zwiększa się od intensywności pracy polerki. Polerowanie wymaga wnikliwego oka i gdy dokończymy czyszczenie pewnej część koniecznie sprawdźcie czy na karoserii nie pozostały jakieś niedoskonałości. Weryfikujcie to pod różnymi kątami przy użyciu lampy warsztatowej. Manualna polerka zajmuje dużo czasu dlatego warto podzielić cały proces.
Optymalne warunki do woskowania
Gdy zakończyliśmy polerowanie, czas przystąpić do woskowania. Miejsce pracy nie może przekraczać 25 stopni Celsjusza i musi być zaciemnione oraz chronione od wiatru oraz opadów deszczu. Tak jak wcześniej wspomnieliśmy powierzchnia samochodu powinna być czysta i pozbawiona jakichkolwiek zabrudzeń czy kurzu, które mogą zarysować auto w trackie woskowania. Jeśli nie dysponujemy garażem i możemy jedynie woskować na zewnątrz, to podobnie jak w przypadku lakierowania pracujmy fragmentarycznie, ponieważ nawet najmniejsze cząstki pyłu mogą przynieść opłakane skutki.
Woskowanie samochodu
Nakładanie wosku rozpoczynamy od górnych partii. Stosowny preparat cienko rozprowadzamy aby nie pozostawały smug. Obojętnie czy korzystacie z pasty czy płynnego wosku pamiętajcie, że z małą ilością wosku można osiągnąć zadowalające rezultaty. Ponadto nałożenie dwóch lub nawet trzech cieńszych warstw jest lepszym rozwiązaniem niż umieszczenie pojedynczej, lecz większej miary wosku. Takie stosowanie spowoduje trudności z wygładzeniem powierzchni oraz może wywołać pojawienie się zadrapań czy otarć.
Woskowanie ma wiele wspólnych cech z polerowaniem jak chociażby sposób nakładania preparatu na lakier. Tutaj również wykonujemy małe, okrągłe i nakładające się ruchy. Co prawda znajdą się osoby preferujące aplikacje systemem „góra – dół” lub „lewo – prawo”. Jak najbardziej nie ma przeciwwskazań aby skorzystać z takich form, aczkolwiek rekomendowany przez nas sposób lepiej pokryje powierzchnię.
Jeśli już zaczniecie woskować konkretną część np. dach to starajmy się dokończyć tę czynność. O ile sam proces woskowania można podzielić na części, o tyle rozpoczęcie i pozostawienie na następny dzień danego elementu mija się z celem. Jeśli samochód został w całości pokryty woskiem, to pozostawiamy go aby się utwardził. Wosk musi porządnie wyschnąć aż do uzyskania efektu zamglenia. W skrócie polega to na uwalnianiu rozpuszczalników lub stabilizatorów w czasie utwardzania wosku i może się zdarzyć, że podczas tego procesu mogą pojawić się białe naloty. Czas schnięcia wynosi zazwyczaj maksymalnie do 15 minut, jednak jeśli chcemy mieć pewność to możecie zrobić palcem test przeciągnięcia. Jeżeli po przeciągnięciu widoczne jest czyste i lśniące wykończenie pod spodem to znaczy, że wosk zdołał całkowicie wsiąknąć w lakier.
Na koniec pozostają kosmetyczne zabiegi w celu uzyskania błyszczącego wykończenia. Najlepszy do tego będzie czysty ręcznik z mikrofibry. Operujemy ręcznikiem delikatnie i nie wywierajmy za dużego nacisku, ponieważ inaczej nie uzyskamy zadowalającego efektu. Podobnie jak w przypadku woskowania zaczynamy od górny. Gdyby ręcznik przypadkowo spadł na ziemię to wymieńcie go na nowy. Głupio by było gdyby cała praca poszła na marne przy samym końcu. Po tym wszystkim pozostaje nam podziwiać i cieszyć swe oko pięknie wyglądającym samochodem.