Jak prawidłowo wykonać lakierowanie kierownicy?
Skórzana czy zwykła?
P raca nad kierownicą zależy oczywiście od tego, z czego jest wykonana. Zupełnie inaczej konstruuje się koła pokryte skórą. Wówczas samo lakierowanie kierownicy może nie wystarczyć . Trzeba spróbować rozpruć starą warstwę i nałożyć nową, uprzednio przygotowując materiał i zabezpieczając go.
Jednak w przypadku zwykłej kierownicy z tworzywa sztucznego nie ma tego problemu. Wystarczy wyrównać ubytki i pokryć ją lakierem, by wyglądała może nie jak z nowego samochodu, ale za to jak nowa już na pewno. Nie wymaga to też wielkiego wysiłku, umiejętności czy specjalistycznego sprzętu. I, jak się przekonamy, nie jest też tak drogie.
Oczywiście nie zawsze renowacja ma sens. Czasem ubytki są już tak głębokie, a kierownica na tyle zniszczona, że jej ponowne lakierowanie wymagałoby użycia zbyt dużej ilości szpachli. Często w takich przypadkach bardziej opłaca się wymienić całe koło na nowe, niż bawić się w lakierowanie. Ale w normalnych warunkach, gdy pęknięcia dopiero zaczynają dawać się we znaki, możemy próbować.
Od czego zacząć?
Pierwsza rzecz to oczywiście demontaż i już tu możemy napotkać problem. Wiele współczesnych samochodów dysponuje już kierownicami skórzanymi lub skóropodobnymi, więc ten poradnik trafi bardziej do właścicieli aut starego typu. A skoro tak, to zapewne trudno będzie dostać znów taki sam emblemat ze środka koła. Często ulega on uszkodzeniu podczas demontażu.
Druga rzecz przed lakierowaniem kierownicy, to odłączanie podpiętych pod nią kabli. Szczególnie ważne jest, by zadbać o ostrożne odpięcie kabli poduszek powietrznych. Lepiej robić to długo i powoli, z upewnieniem się, że wszystko jest w porządku, niż narazić się na wizytę u specjalisty.
Jeśli uda nam się już zdjąć kierownicę, możemy przystąpić do pracy. W fazie przygotowań na pewno trzeba odwiedzić sklep i kupić najpotrzebniejsze rzeczy. Do renowacji potrzebny będzie lakier strukturalny do plastiku lub odpowiedni lakier do winylu, folie zabezpieczające, taśmy malarskie, papier ścierny oraz szpachla do plastiku. Czasem przyda się także klej.
Szpachla, szlifowanie, lakierowanie
Prace trzeba zacząć od szpachlowania ubytków. Im mniej ich jest, tym szybsza praca. Trzeba nakładać szpachlę cienkimi warstwami, by później łatwiej było ją zlicować z powierzchnią kierownicy za pomocą papieru ściernego. Szpachlę zostawiamy kilka godzin do pełnego wyschnięcia. Do szlifowania wybieramy papier o gradacji 600, by potem przejść do papieru 1000. Tak przygotowana do lakierowania kierownica będzie równa i pozbawiona ubytków.
Po wyschnięciu i przeszlifowaniu czas na drugi etap. W nim trzeba dokładnie odtłuścić kierownicę. Można wybrać do tego celu benzynę ekstrakcyjną czy zmywacz. Zanim przejdziemy do właściwego lakierowania, trzeba sprawdzić farbę w niewidocznym miejscu. Jeśli okaże się, że efekt jest zadowalający, można przejść do pokrycia kierownicy na całej jej powierzchni.
Zwykle lakier należy nanosić pewnymi ruchami, dokładnie pokrywając całą powierzchnię. Do pełnego pomalowania potrzebne będą 3, 4 warstwy. Każdej oczywiście należy dać wyschnąć. Jeśli wybrana farba potrzebuje lakieru podkładowego, wówczas należy nałożyć jego kilka warstw i oczywiście odpowiednio długo poczekać, by cała powierzchnia była wyschnięta.
Ile kosztuje lakierowanie kierownicy?
Na koniec można użyć jeszcze lakieru do tapicerki skórzanej, by kierownica była przyjemniejsza w dotyku. Teraz pozostaje tylko jej zamontowanie na swoim miejscu, co także należy zrobić bardzo dokładnie. A ile to będzie kosztowało? Zwykle lakierowanie kierownicy zamknie się w kwocie 50 złotych. Może się zdarzyć, że ubytków będzie więcej i trzeba będzie spędzić nad kołem więcej czasu, ale na pewno renowacja nie będzie kosztowała więcej niż 100 złotych. I nie wymaga zbyt wiele wysiłku.