Jak i kiedy wymienić świece w samochodzie?
Kiedy przychodzi czas na wymianę
Zużyta świeca, na przykład pokryta nagarem olejowym, będzie dawała oznaki bardzo szybko. Są one jednak trudne do zaobserwowania, co sprawia, że w nowych konstrukcjach wymiana świec to nie jest oczywista czynność. Pierwsze symptomy to słabsze osiągi oraz wzrost zużycia paliwa. Są to objawy tak mało widoczne i tak trudne do jednoznacznego zinterpretowania, że często kierowca nawet nie wie, że zaczął się problem.
Z czasem pojawiają się jednak o wiele bardziej znaczące symptomy. Przede wszystkim silnik zaczyna trudniej zapalać. Jego praca może być nierówna w wyniku tzw. wypadania zapłonów. Wszystko to powoduje zepsuta świeca. Z reguły już na tym etapie kierowcy trafiają do warsztatów, więc rzadko dochodzi do całkowitego zużycia się świecy.
Zwykle w takim wypadku dochodzi do poważnej awarii silnika, np. przez to, że kawałek elektrody znalazł się w cylindrze. Oczywiście koszty w takim wypadku rosną. Warto pamiętać, że w nowych silnikach świeca może pełnić jeszcze ważniejszą funkcję, bo brak zapłonu powoduje, że do katalizatora dostaje się niespalone paliwo, które niszczy tę część.
Odpowiednie dopasowanie jest najważniejsze
Nie ma czegoś takiego jak świeca uniwersalna. Dlatego, jeśli decydujesz się na wymianę świec, to musisz odpowiednio dobrać średnicę gwintu, a także dopasować tzw. ciepłotę. Jest to zakres temperatury pracy tego elementu. Świece zwane zimnymi są dedykowane bardziej wysilonym jednostkom napędowym, które pracują z większym obciążeniem. Po prostu lepiej odprowadzają ciepło.
Nie ma jednego oznaczenia dla świec. Każdy producent ma swoje numery, dlatego warto uważnie wybierać taki rodzaj elementów zapłonowych, by mieć pewność, że pasują do Twojego samochodu. Warto także zwrócić uwagę na rozwiązania, które wydłużają żywotność świecy. To na przykład części wykonane z platyny lub irydu albo większa liczba elektrod czy nietypowe kształty. Wszystko ma znaczenie dla funkcjonalności świecy.
Samodzielnie czy u mechanika – jak wymieniać świece?
Wszystko zależy od tego, jakim samochodem dysponujesz. Wymiana świec może być przeprowadzona samodzielnie, nie jest to operacja skomplikowana, o ile oczywiście dostęp do niej nie jest niczym skrępowany. Będziesz potrzebował cierpliwości, nieco umiejętności i wprawy oraz uwagi. Z rzeczy technicznych na pewno przyda Ci się specjalny nasadowy klucz do świec, a do dokręcenia nowego kompletu możesz skorzystać z klucza dynamometrycznego.
Jednak niektóre jednostki napędowe wymagają zdjęcia kilku elementów. Nie zawsze będziesz czuł się na tyle pewnie, by samodzielnie zdecydować się na naprawę. Nie każdy też chce kupować specjalny klucz. Warto zauważyć, że wymiana samodzielna wymaga uwagi i ostrożności, choć przy normalnych warunkach nie powinno potrwać to dłużej niż kilkanaście minut. Czasami samodzielna wymiana jest niemożliwa, gdy świeca jest zapieczona w gwincie. Lepiej wówczas od razu udać się do warsztatu, niż ryzykować jej ukręcenie.
Wymiana świec – najważniejsze kroki
Jednak można poradzić sobie z tym samemu. Wystarczy tylko kilka wskazówek, które pozwolą Ci szybko i sprawnie przeprowadzić wymianę świec w Twoim samochodzie.
-
Pracę zaczynamy od oczyszczenia okolic świec, jeszcze przed jej wykręceniem. Nie można dopuścić, by cokolwiek dostało się do wnętrza jednostki napędowej przez gniazdo.
-
Silnik musi być całkowicie zimny.
-
Odłączanie zależy od konstrukcji motoru, jednak najlepiej poszczególne elementy ruszać po kolei, zwłaszcza jeśli do każdej ze świec prowadzi osobny przewód. Dzięki temu nie będzie ryzyka, że dojdzie do przypadkowej zamiany kabli.
-
Ze świecą należy obchodzić się ostrożnie. Trzeba zadbać o elektrody oraz o brak pęknięć na jej powierzchni. Wkręcamy ją zdecydowanie, ale nie siłując się. Powinna iść lekko i bez oporów.
-
Wykręcanie starej świecy także trzeba zrobić z należytą uwagą. Przede wszystkim warto przypatrzeć się zużytemu elementowi. Jeśli jest nadpalony, zabrudzony olejem, nadtopiony od strony elektrod, wówczas dobrze byłoby zawitać do mechanika w celu dokładnego sprawdzenia jednostki napędowej.