Jak często trzeba wymieniać olej w silniku?
Funkcje oleju w silniku
Ustalmy sobie jedno: po co właściwie jest ten olej i dlaczego jego brak może być tak groźny? Przede wszystkim olej silnikowy jest środkiem smarnym. Umożliwia on odpowiednie nawilżenie układu napędowego – tłoków, komory spalania, głowicy. W ten sposób praca poszczególnych elementów jest płynna. Tłok nie haczy o komorę, utrzymuje właściwy dystans i pracuje wydajniej.
Druga funkcja to chłodzenie. Oczywiście do obniżenia temperatury w silniku stosuje się chłodnicę oraz płyn chłodniczy, jednak olej również ma właściwości pozwalające mu zmniejszać tarcie. Dzięki temu nie tworzy się wysoka energia cieplna, która może spowodować zapłon tłoków, a przez to także spalenie się całego motoru – stopienie się danych części występuje właśnie, gdy nie wie się, jak często wymieniać olej w silniku.
Trzecia rzecz to konserwacja. Olej powinien znaleźć się na każdym elemencie silnika. Musi smarować wszędzie, by nie powstało zbyt wysokie tarcie, które spowoduje zapłon. Ale z drugiej strony podczas pracy ma także konserwować poszczególne części. Jeśli korzystasz ze środka smarnego dobrej jakości, to możesz mieć pewność, że ochroni układ napędowy przed zanieczyszczeniami z paliwa czy szybszym zużyciem.
Co mówią producenci o wymianie oleju w silniku?
Ciekawe jest to, że jeszcze na początku lat 90., a więc w sumie nie tak dawno, zalecano wymieniać środek smarny w silnikach nawet co 5 tys. km. Oczywiście producent woli zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami, więc to, jak często wymieniać olej w silniku, będzie opisane z nadmiarem. Trzeba jednak mieć świadomość, z czego wynika częstotliwość kontroli.
Szybkość, z jaką jednostka napędowa będzie „zjadała” – jak się potocznie mówi – olej, zależy od dwóch czynników:
-
jakości środka smarnego,
-
konstrukcji silnika.
W związku z tym oleje z lat 90. dawno już wyszły z użycia, bo ich jakość była nieporównywalnie gorsza niż dzisiaj. Stąd po 5 tys. km olej wymieniać powinni tylko właściciele motocykli, skuterów, aut wyczynowych, pojazdów off-roadowych.
Producenci oleju coraz częściej oferują swoim klientom tzw. Long Life, czyli środek smarny, którego wymiana miałaby być wykonywana nie wcześniej niż po przejechaniu 30-35 tys. km. To jednak wątpliwa innowacja, a poza tym jeszcze do niej wrócimy. Na razie skupmy się na silnikach. To od nich także zależy ilość zużywanego oleju. Współczesne jednostki, zwłaszcza z turbodoładowaniami korzystają bardziej. Warto więc mieć tego świadomość.
Long Life – czy to w ogóle ma sens?
Przyjrzyjmy się bliżej rozwiązaniu, które jakiś czas temu na rynku zadebiutowało. Mowa o oleju Long Life, czyli w wolnym tłumaczeniu takim środku smarnym, który zapewnia długotrwałe korzystanie bez konieczności jego wymiany. Najczęściej tego rodzaju oferty padają w kierunku osób posiadających auta we flocie, np. firmowe. Mniejsze koszty eksploatacji są mile widziane.
Czy jednak można zawierzyć producentom i wiedząc, jak często wymieniać olej w silniku w normalnym trybie, robić to przynajmniej dwukrotnie rzadziej? I tak, i nie. Jak źle dobrany olej może doprowadzić do uszkodzenia silnika, tak środek smarny zwany Long Life może wpłynąć negatywnie na jednostkę napędową. Na przykład może dojść do obrócenia panewek, a w efekcie do całkowitego zniszczenia silnika i wymiernych kosztów.
Niektórzy właściciele aut, głównie pochodzących z Niemiec, muszą uważać na tego typu rozwiązania. Mówi się, że Long Life sprawdza się głównie wtedy, gdy auto użytkowane jest w trasie i pod umiarkowanym obciążeniem, a więc nie jest to olej dla laika, który będzie cieszył się, że wymianę zrobi dopiero po przejechanych 30 tys. km. Warto mieć to na uwadze.
Jak często wymieniać olej w silniku?
Czego słuchać się bardziej, zastanawiając się, jak często wymieniać olej w silniku? Z jednej strony mamy przebieg, czyli najczęstszą „jednostkę analityczną” w motoryzacji. Biorąc ją pod uwagę, olej w silniku powinien być wymieniany raz na 10-15 tys. km przebiegu. Warto także przy okazji dokładnie przestudiować zalecenia producenta i stosować środek smarny o odpowiedniej lepkości i jakości.
Tam, gdzie mamy do czynienia z 6- i 8-cylindrowymi silnikami, tam wymiana zwykle zalecana jest do 20 tys. km. Zwykle w zbiornikach jest bowiem od 6 do 8 litrów oleju i jest on w lepszym stanie po 10 czy 15 tys. km niż w standardowych silnikach, zwłaszcza z turbiną. Ale warto także wiedzieć, że przy częstym użytkowaniu samochodu na autostradach i drogach szybkiego ruchu, dobrze zrobić wymianę oleju po około od 8 do 12 tys. km.
Niektórzy nie patrzą na przebieg, a pilnują daty. W autach eksploatowanych mocniej i częściej wymieniają olej do 6-8 miesięcy. Z kolei takim klasycznym terminem jest raz do roku. W ten sposób powinno się uniknąć problemów z jednostką napędową. Warto jednak pamiętać, że wszystko zależy od jakości i specyfiki danego motoru. Dlatego nie można jednoznacznie powiedzieć, kiedy niezbędna jest zmiana.