Hybryda plug-in - czym się wyróżnia?
Skąd popularność hybryd we współczesnej motoryzacji?
Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że hybrydowe samochody to już właściwie nie przyszłość, a teraźniejszość. Bazują na połączeniu silnika elektrycznego i spalinowego, co daje szereg korzyści, między innymi mniejsze spalanie. Średnia dla wielu modeli to 3 lub 3,5 l na 100 km , a więc o wiele mniej niż nawet dobrze odchudzone miejskie autka z segmentu A lub B.
Dodatkowym atutem, obok kwot wydawanych na paliwo, jest niskoemisyjność, czyli znacznie zmniejszone wydzielanie szkodliwych substancji do środowiska. Problem spalin i smogu, który zalega nad naszymi miastami, jest bardzo poważny, a dzięki takim wynalazkom, jak hybrydy, możemy dalej przemieszczać się wygodnie i szybko , nie zanieczyszczając otoczenia w tak znaczący sposób.
Ostatnimi czasy popularność zyskuje także inny rodzaj hybryd. Jeśli więc zastanawiałeś się, co to jest hybryda plug-in i czy jest funkcjonalna, to zdecydowanie powinieneś przeczytać nasz artykuł. Dokładnie w nim wyjaśnimy, na czym polega schemat działania takiego typu samochodu, do czego może się przydać oraz kto będzie największym beneficjentem zakupu takiego modelu.
Plug-in, czyli co?
No właśnie, słysząc plug-in, od razu staje nam przed oczami język angielski, z którego określenie to pochodzi. Samo plug oznacza wtyczkę, a więc plug-in możliwość podłączenia za jej pomocą czegoś do prądu. Teraz wszystko już jasne? Czy już wiesz, co to jest hybryda plug-in? Oczywiście jest wiele samochodów, które mogą być podłączane do prądu, wszystkie elektryki wręcz muszą. Czym więc tak wyróżnia się ten samochód?
Hybrydy typu plug-in mają szereg zalet. Przede wszystkim można je ładować poprzez gniazdko. Po co? Po prostu można tym autem jeździć jak zwykłym elektrykiem. Oczywiście, gdy staje się bezemisyjny, jego zasięg zmniejsza się znacznie, najczęściej do 50 czy 60 km, ale w jednym aucie można mieć i spalinowy motor, i całkiem elektryczne miejskie auto.
Wielką zaletą jest właśnie zasięg, ale nie na samym motorze elektrycznym, ale jako całość. Elektryczne samochody zwykle mogą przejechać do 150 km bez jakichkolwiek problemów. Potem trzeba już nerwowo wypatrywać ładowarki. Tutaj zasilanie płynie z silnika spalinowego, wspomaganego przez elektryczny, co sprawia, że jazda w dalekie trasy nie jest kłopotem.
Różne tryby pracy napędu w hybrydzie typu plug-in
Nie mówiliśmy jeszcze o wadach, a te także są i w tym przypadku. Przede wszystkim cena, która jest jeszcze wyższa niż zwykłej hybrydy, ale za to nieco niższa niż elektryka. Aby powiedzieć, co to jest hybryda plug-in, trzeba także wspomnieć o różnych trybach jazdy. Są one nieodłączną jej częścią.
Wybierając tryb Auto, elektronika pokładowa samodzielnie zdecyduje kiedy i jaki silnik będzie napędzał samochód. Tryb EV pozwala jeździć przy wykorzystaniu tylko elektrycznej jednostki napędowej. W trybie Save chodzi o zaoszczędzenie energii i utrzymanie odpowiedniego poziomu naładowania silnika. W trybie Power moc z obu silników się kumuluje, a osiągi wzrastają. W autach 4x4 z dwoma silnikami jest także tryb AWD, by jedna oś napędzana była tylko silnikiem elektrycznym. Jest jeszcze Charge, w którym spalinowa jednostka napędowa ładuje elektryczną.
Czy hybryda plug-in się opłaca?
Wiele zalet i jedna wielka wada – cena. Zdecydowanie, już wiedzą, co to jest hybryda plug-in, można stwierdzić, że bardzo się opłaca i daje o wiele więcej korzyści niż sam elektryk czy nawet klasyczny napęd hybrydowy. Jednak kwota, jaką trzeba dopłacić za takie rozwiązanie, często jest niebagatelna i z tego powodu hybrydy typu plug-in wciąż nie są najbardziej popularnym rodzajem aut z alternatywnym napędem. To jednak może się zmienić, bo tego typu samochodów w ofertach producentów z roku na rok przybywa.