Hak holowniczy - montaż, dobór, procedury
Jak zarejestrować hak holowniczy
Aby legalnie i zgodnie z przepisami holować przyczepę należy w pierwszej kolejności dokonać rejestracji haka holowniczego. Najprościej mówiąc trzeba uzyskać odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym samochodu. Po prawidłowym montażu powinniśmy przeprowadzić badanie techniczne w uprawnionej do tego Stacji Kontroli Pojazdów. Tam za drobną opłatą uzyskamy zaświadczenie o przeprowadzonej diagnozie.
Z oświadczeniem udajemy się do odpowiedniego Wydziału Komunikacji z właściwymi dokumentami: dowodem rejestracyjnym samochodu, zaświadczeniem o przeprowadzonym badaniu technicznym oraz kartą pojazdu (jeśli takowa była wydana). Nie zapomnijmy też zabrać dowodu osobistego, pisemnego pełnomocnictwa oraz dowodu osobistego pełnomocnika (kodeks drogowy przewiduje w takim przypadku reprezentowanie właściciela pojazdu przez inną osobę).
Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, to uzyskamy odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym naszego samochodu. I stnieje również ewentualność, że urząd może mieć zastrzeżenia i odmówi przybicia pieczątki. Najczęstszym powodem takiej decyzji jest brak tabliczki znamionowej lub słaba jej czytelność. Należy pamiętać by haki holownicze kupować w profesjonalnym sklepie u sprawdzonego producenta.
Jaki wybrać hak holowniczy
Haki holownicze są elementami wyposażenia dodatkowego, dzięki któremu skutecznie powiększymy przestrzeń ładunkową pojazdu. Jeśli decydujemy się na montaż musimy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Są różne rodzaje haków i nie każdy będzie odpowiedni dla nas. Do wyboru są haki z automatycznym system wypinania. Zdjęcie i założenie go jest dziecinnie proste. Ponadto są bardzo wygodne w użyciu.
Niestety wygoda idzie w parze z ceną, która jest jedyną wadą jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem. Na rynku znajdują się również haki na śruby mocujące oraz tradycyjne pozbawione odpinanej końcówki. Te ostatnie nie są dopuszczane w Unii Europejskiej i ich zakup zdecydowanie odradzamy. Najpopularniejszym typem haków są tzw. „z kulą”. Wybór haka jest zależny od podstawowych parametrów samochodu takich jak: model, marka, rodzaj nadwozia czy rok produkcji. Niezależnie od tego, musimy przed zakupem upewnić się czy hak zawiera europejską homologację (symbol e lub E). Można zastanowić się też nad kupnem uchwytu szczególnie jeśli cała rodzina lubi rowerowe wyprawy.
Punktem zapalnym zakładania haka jest montaż. Są przypadki, w których trzeba ciąć zderzak, aby móc zamontować ten osprzęt dlatego przed instalacją należy zapytać producenta czy podcięcie będzie niewidoczne. Warto również zapoznać się z cennikiem i porównać ceny z konkurencją. Funkcjonalność haka jest związana z jego uciągiem.
Im wyższy, tym bardziej pozwoli na ciągnięcie przyczepy o większej masie całkowitej. Odradzamy zakup haka, który był używany. Takie haki holownicze często są niekompletne oraz mocno pordzewiałe, a i jego historia może być nieciekawa. Przy zakupie tego elementu nie powinniśmy zapomnieć o nabyciu wiązki elektrycznej, która zapewni odpowiednie oświetlenie przyczepy. Do wyboru mamy moduł z wiązkami uniwersalnymi lub dedykowanymi, które są nieco droższe.
Czy można samodzielnie dokonać montażu ?
Schemat podłączenia haka holowniczego nie jest najtrudniejszy, ale za to czasochłonny. Nie każdy również jest zdolny, by wykonać tę czynność samodzielnie, więc warto pojechać do renomowanego warsztatu, gdzie fachowcy będą wiedzieli już co robić. Jeżeli jednak dana osoba ma mocno rozwinięte zdolności manualne to powinna sobie poradzić.
W starszych modelach samochodu może wystąpić problem z montażem haków holowniczych. Niekiedy konieczne trzeba wywiercić otwór w tylnym zderzaku. W nowszych zaś, kłopot może wystąpić z instalacją elektryczną. Może się też zdarzyć, iż obowiązkowo trzeba zamontować moduł, który będzie pobierał prąd z akumulatora. Najważniejszą rzeczą przy mocowaniu jest integracja haka z pojazdem polegającym na odpowiednim podłączeniu gniazda elektrycznego z instalacją elektryczną samochodu.
Sugerujemy zatem, szczególnie właścicielom nowszych aut, skorzystanie z pomocy profesjonalistów tym bardziej, że cała usługa nie jest specjalnie droga. Duży wpływ na koszty mają parametry maszyny (w skrócie im nowszy, tym droższy), gdyż trzeba profesjonalnie zamontować elektrykę. Bez tego prędzej, niż później pojawią się kłopoty.
Należy pamiętać, że zamontowanie zaczepy to nie wszystko, ponieważ później musimy się udać do Stacji Kontroli Pojazdów w celu przejścia rutynowych badań kontrolnych, a następnie, gdy otrzymamy zaświadczenie jesteśmy zobowiązani udać się do Wydziału Komunikacji w celu zalegalizowania haka. Haki holownicze nie służą jednak wyłącznie do przyczep. Jeśli lubimy wycieczki rowerowe, to zakup platformy wraz z uchwytem będzie świetną inwestycją i wygodniejszą formą przewożenia jednośladów.