ESP - do czego służy i jak działa system
ESP – do czego służy i jak działa system
Współczesne samochody są wyposażone w szereg systemów poprawiających regularnie komfort jazdy i bezpieczeństwo. Jednym z nich jest system ESP, który służy do stabilizacji toru jazdy w momencie poślizgu. Kiedyś taki element można było znaleźć wyłącznie w samochodach z wyższej półki, dziś jest to powszechne rozwiązanie.
Jak działa ESP
Electronic Stability Program, czyli rozwinięcie skrótu ESP znane również jako ESC (Electronic Stability Control) lub DSC (Dynamic Stability Control) opiera swe działanie na odczytach z czujników. W momencie poślizgu całego pojazdu uruchamiany jest system, który wraz z kontrolą trakcji oblicza takie parametry jak prędkość poruszania, przyspieszenia poprzecznego, przełożenia skrzyni biegów, ciśnienia płynu w układzie hamulcowym, moment obrotowy przenoszony na koła, masę auta czy kąt skręcenia.
Na podstawie pomiarów dostosowuje wartości i pomaga dobrać odpowiedni tor jazdy. Jeśli sterownik stwierdza, że sposób poruszania się nie wynika z naturalnych manewrów kierownicy wówczas przyhamowane są odpowiednie koła, a moment obrotowy poprzez zmniejszoną ilość paliwa zostaje zredukowany. Na budowę ESP, prócz wspomnianych czujników składa się pompa hydrauliczna oraz układ sterujący. Coraz bardziej powszechnym układem jest torque vectoring.
Jego zadaniem jest nie tylko dohamowanie kół, ale także przeniesienie zwiększonego momentu obrotowego na przeciwną stronę.
Plusy i minusy ESP
Elektroniczny system stabilizacji ma w swej gamie wiele pozytywnych cech. Pierwsza to zwiększenie stabilności pojazdu i kontroli trakcji. Kierowca kontroluje zachowania samochodu, które przy omijaniu przeszkód bez ESP najczęściej kończyłoby na dachu. Przykładem niech posłuży test Citroena Nemo. Maszyna przy prędkości zaledwie 80 km/h w trakcie zmiany pasa zaliczyła dachowanie.
Sam system łączy się z działaniami innych modułów takich jak ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych) ponadto współpracuje także z układem elektronicznej regulacji rozkładu siły hamowania co przekłada się na wzrost czynnego bezpieczeństwa.
Innymi pozytywnymi aspektami jest efektywniejsza praca hamulców oraz nie jesteśmy zmuszeni do manewrowania kierownicą w momencie poślizgu, gdyż elektronika dobiera odpowiednie ustawienia za nas. J eśli chodzi o wady to za takową można uznać wysoką cenę systemu oraz brak możliwości sygnalizacji działania układu światłami hamowania dla innych użytkowników ruchu drogowego.
Jak zachowywać się w przypadku włączenia systemu
Gdy ESP zostanie uruchomiony, kierowca nie ma zbyt wielu obowiązków, ponieważ moduł działa niezależnie od ruchów prowadzącego pojazd. Do kierowcy należy skręcanie w odpowiednią stronę. Przy podsterowności (uślizg przedniej osi) zmniejszamy promień skrętu aby szerzej pokonać wiraż, natomiast gdy mamy do czynienia z nadsterownością (uślizg tylnej osi) powinniśmy szybko skręcić w przeciwną stronę, jednak nie za głęboko (bez przekładania dłoni).