Czyszczenie wtryskiwaczy - jak często, w jaki sposób, za ile?
Jak działają wtryskiwacze w silnikach Diesla?
Każdy właściciel auta z silnikiem wysokoprężnym ma jedną obawę – że pewnego dnia wtryskiwacze w motorze przestaną dobrze pracować. Są to bowiem jednostki wytrzymałe i ekonomiczne, ale mają jedną wadę – powodują problem z dostarczaniem paliwa do cylindrów. Cały układ w silnikach Diesla jest dość skomplikowany, bo paliwo musi zostać pobrane, przefiltrowane, podgrzane i doprowadzone do odpowiedniego ciśnienia. Dopiero wówczas może trafić do cylindrów. Dzieje się tak właśnie poprzez wtryskiwacze .
Ten niezwykle precyzyjny element służy do dawkowania odpowiedniej ilości paliwa. Wszystko sterowane jest oczywiście elektronicznie. Jeśli więc każdy mililitr oleju napędowego się liczy, niemal każde zabrudzenie może zakłócić pracę motoru. Dlatego bez czyszczenia wtryskiwaczy układ napędowy nie może działać poprawnie , cylindry są niewłaściwie, nierównomiernie obsługiwane, a w efekcie samochód zaczyna sprawiać problemy.
Objawy problemów z wtryskiwaczami i koszty regeneracji, wymiany i czyszczenia
Elektronika, precyzja, dokładność wykonania i montażu i znaczenie dla całego układu napędowego. To wszystko sprawia, że cena oryginalnych wtryskiwaczy jest bardzo wysoka i waha się w przedziale 1500 – 3000 złotych . To jednak niecałe koszty wymiany, bo przecież trzeba także doliczyć robociznę. Prawdopodobnie dlatego większość właścicieli Diesli decyduje się częściej na czyszczenie wtryskiwaczy . Gdy na to będzie już za późno, można także wybrać regenerację tych, które jeszcze się do tego nadają. Tu ceny zaczynają się od około 300 złotych za sztukę.
Ale kiedy wiadomo, że z tym elementem układu napędowego dzieje się coś nie tak? Wbrew pozorom nie trzeba do tego wizyty u mechanika. Najczęstsze objawy to:
-
Kopcenie na czarno, co wynika ze zbyt dużej ilości paliwa dostającego się do cylindra;
-
Nierówna praca silnika wywoływana przerwami w podawaniu paliwa do danego cylindra. Problemem jest zacięty wtryskiwacz;
-
Gaśnięcie silnika na biegu jałowym, problemy z uruchomieniem zarówno ciepłego, jak i zimnego motoru, wyświetlanie się kontrolki odpowiadającej za „sprawdzenie silnika” na desce rozdzielczej.
Jeśli zaobserwujesz jeden z tych objawów, musisz podjąć szybkie kroki. W przeciwnym wypadku może dojść do całkowitego zużycia lub uszkodzenia wtryskiwaczy i ich czyszczenie nie pomoże.
Dlaczego wtryskiwacze się psują?
Najczęstszym efektem nieprawidłowej pracy wtryskiwacza typu common rail jest tzw. przelewanie paliwa. Wynika to z uszkodzenia zaworu lub jego zabrudzenia. Niedrożne końcówki sprawiają, że olej napędowy jest niepoprawnie rozpylany i nie trafia do komór spalania. Problemem najczęściej jest zanieczyszczone paliwo , które przedostaje się do układu i powoli osiada na dnie zbiornika wtryskiwaczy. Często brud, pył i inne cząstki przylepiają się do otworów wyjściowych, dlatego potrzebne jest czyszczenie wtryskiwaczy.
Chociaż klasyczne objawy zapchania się wylotów można zaobserwować samodzielnie, regularna kontrola pojazdu sprawi, że łatwiej będzie określić stopień zużycia wtryskiwaczy. Diagnostyka najczęściej wykonywana jest w warsztacie mechanicznym i polega na przeprowadzeniu tzw. testu przelewowego , który ma dokładnie pokazać, ile paliwa dostaje się do poszczególnych cylindrów. W ten sposób można osądzić, czy należy już wymieniać dany element, czy jeszcze jest czas na regenerację lub jego czyszczenie.
Jakie są zalety regularnego czyszczenia wtryskiwaczy?
Niezależnie od wszystkiego kluczem do utrzymania motoru Diesla w doskonałym stanie jest regularne czyszczenie wtryskiwaczy. Operację tę powinno się przeprowadzać – jak sugerują specjaliści – co około 60 tys. km przebiegu, by nie mieć problemów z kaskadowo rosnącymi awariami. Bo niewłaściwie pracujące wtryskiwacze to nie tylko niedokładna i nierówna ilość paliwa wlewanego do cylindrów, ale także nieprawidłowe działanie innych komponentów silnika.
Przede wszystkim możesz mieć problem podczas kontroli drogowej, a prawie na pewno nie przejdziesz wymaganego badania technicznego. Zepsute wtryskiwacze wiążą się z emisją szeregu trujących substancji do atmosfery. A co za tym idzie, powstają duże ilości sadzy, która osiada na filtrze cząstek stałych i powoduje jego zapchanie. Pojawia się też znacznie niższy komfort jazdy, co z kolei przekłada się na przyspieszone zużycie dwumasowego koła zamachowego . Wszystko przez większe drgania silnika, który w poszczególnych cylindrach otrzymuje różne wartości paliwa.