Czym jest system kontroli trakcji ASR
Jak działa system kontroli trakcji
Układ ASR działa w podobny sposób jak system ABS z tą różnicą, że ASR działa w momencie przyspieszania, a ABS w trakcie hamownia . Oba moduły ze sobą ściśle współpracują, bowiem kontrola trakcji monitoruje prędkości obrotowe kół za pomocą sensorów ABS. System ASR rozpoczyna swe działanie w sytuacji gdy różnica prędkości obrotowych kół napędzanych oraz nienapędzanych przekroczy limit.
Wówczas następuje zmniejszenie momentu napędowego dostarczanego do kół napędzanych. Ponadto w najnowszych specyfikacjach moduł dla poprawy bezpieczeństwa wykorzystują również układ hamulcowy. ASR wraz z hamulcami pozwala dobrać optymalną prędkość obrotową dla każdego z napędzanych kół , co poprawia efektowność działania sytemu.
Zalety systemu ASR
Korzyści płynących z korzystania ASR jest wiele. Przede wszystkim poprawia nasze bezpieczeństwo poprzez zwiększenie kontroli nad samochodem. Ogranicza także zużycie ogumienia oraz części przeniesienia napędu. Zmniejsza też spalanie paliwa w okresie zimowym, a proces ten będzie zauważalny zwłaszcza u kierowców, którzy brutalnie obchodzą się z pedałem gazu .
Włączona kontrola trakcji ułatwia pokonywanie zakrętów oraz jest szczególnie przydatna w sytuacjach kiedy musimy szybko włączyć się do ruchu np. na autostradzie lub skrzyżowaniu. W takim wypadku niezbędne jest gwałtowne przyspieszenie co na śliskiej nawierzchni zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg . Dzięki systemowi ASR szansa na takie prawdopodobieństwo spada do absolutnego minimum.
Kiedy warto wyłączyć kontrolę trakcji
ASR ma wiele zalet, lecz nie oznacza to, że zawsze jest przydatne. Wręcz przeciwnie. Jego działanie w poszczególnych zdarzeniach może działać bardziej na naszą szkodę. Tak dzieje się w przypadku zakopania pojazdu w piachu, śniegu lub kiedy samochód utknął na zamarzniętej drodze. Silnik przez działanie ASR dysponuje ograniczoną mocą. W efekcie jednostka napędowa się dusi i w konsekwencji gaśnie.
W takich momentach lepiej posiłkować się pedałem hamulca. W większości aut moduł można łatwo wyłączyć za pomocą dedykowanego przycisku, aczkolwiek producenci nie zalecają wyłączania kontroli trakcji nie licząc wymienionych okoliczności czy podczas prób wykonywania prób sportowych na obiektach do tego przeznaczonych.
Awarie systemu kontroli trakcji
Jazda z nieprawidłową pracą modułu ASR stwarza zagrożenie dlatego warto zapoznać się z objawami usterki tego elementu zwłaszcza, że jego usterka może mieć też związek z defektem innego modułu – ABS. Często za wadliwym działaniem kontroli trakcji stoi czujnik bądź czujniki. Nie wiąże się to od razu z ich wymianą. Czasem wystarczy oczyszczenie sensorów oraz zweryfikować stan przewodów. Za defekt może też odpowiadać jednostka sterująca. Tu koszt jest nieco droższy i wymiana na nowy egzemplarz oscyluje w granicach 400 – 600 zł , choć taka awaria zdarza się w autach powypadkowych.
Błędne działanie ASR sygnalizuje nas kontrolka umieszczona na tablicy rozdzielczej i może się wydarzyć, że wraz z nią zapali się także ikona ABS. Związanie jest to z tym, że oba systemy mają ten sam moduł sterujący i wewnętrzny system autodiagnostyki. Proces naprawy odbywa się za pomocą komputera diagnostycznego podłączonego do samochodu. F achowiec sprawdza też manualnie cały układ i gdy nadejdzie taka konieczność wymienia uszkodzone elementy.
Rozwój technologiczny i pojawianie się coraz to nowych układów bezpieczeństwa niewątpliwie zwiększa naszą ochronę . System kontroli trakcji ASR należy do jednych z nich, jednak trzeba pamiętać o jego zastosowaniu, gdyż jego działanie nie ma oznaczać, że możemy sobie pozwolić na nieodpowiedzialne zachowania na drodze.