Czym jest chromowanie auta i czy się opłaca?
Czy można legalnie chromować samochód?
Trudno bez cienia wątpliwości powiedzieć, czy chromowanie auta jest w pełni legalne. Wszystko przez to, że brakuje jednoznacznych zapisów w prawie. Można więc powiedzieć, że nie ma przeciwskazań, by kolor nadwozia był chromowany, jednak w praktyce wiele będzie zależało od policjanta czy diagnosty, na których trafisz.
Najczęściej nie będzie problemu z tym, że auto jest srebrne (ale nie tylko) i błyszczące w sposób zupełnie odmienny niż większość modeli na rynku. Ale może trafić się osoba nadgorliwa, która będzie próbowała przekonywać, że jest inaczej.
Czy chromowanie może być niebezpieczne? Raczej nie, skoro nawet wielkie cysterny są dopuszczane do ruchu właśnie z takim malowaniem. A skoro nie zmniejsza widoczności auta (wręcz odwrotnie), to nie powinno być problemu, by uzyskać pozwolenie na poruszanie się po drogach. Czy planowaną zmianę należy zgłosić do wydziału komunikacji odpowiedniego urzędu?
Teoretycznie nie, bo w dowodzie rejestracyjnym nie ma miejsca na kolor, ale w praktyce zmiany w systemie mogą być potrzebne, na przykład dla ubezpieczyciela czy podczas sprzedaży pojazdu.
Czy chromowane auto znaczy srebrne?
No właśnie, dla wielu chrom to srebrny, a przecież nie do końca tak musi być. Obecnie potrzeby fanów detailingu się zmieniają, a wraz z nimi oferta chromowania auta. Coraz częściej firmy zajmujące się oklejaniem samochodów stawiają na nowatorskie rozwiązania. Chrom nie wiąże się więc od razu ze srebrnym; może być realizowany w bardzo różnych odcieniach. Liczy się przede wszystkim to, by karoseria błyszczała i charakterystycznie się wyróżniała.
Jakie kolory są popularne wśród kierowców? Dominują najbardziej klasyczne, czyli czerwony, niebieski, zielony i pomarańczowy. Sporo osób wybiera także klasyczny srebrny, a coraz częściej klienci pytają o złoto, które idealnie współgra z ciemnymi felgami czy przyciemnianymi szybami. Takie auto wygląda wówczas jak milion dolarów.
Co ciekawe po chromowanie sięgają także producenci seryjnych samochodów, co widzimy na przykład w jednym z pierwszych sportowych samochodów elektrycznych wypuszczonych ze stajni Mercedesa.
Zalety chromowania auta
Chcesz zmienić kolor karoserii w swoim aucie i nie za bardzo zdajesz sobie sprawę, czy warto? P obawmy się przez chwilę w adwokata i przejrzyjmy korzyści, które wynikają z takiego rozwiązania.
-
Szybki i sprawny montaż, oczywiście w odpowiednim miejscu, które na co dzień zajmuje się detailingiem samochodów. Jeśli za chromowanie auta biorą się specjaliści, wystarczy kilka godzin i gotowe.
-
Cena. Oklejanie folią karoserii samochodu jest wymagające, ale nie aż tak, jak lakierowanie, dlatego możesz zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych, gdybyś taki sam efekt chciał osiągnąć z normalnym lakierem.
-
Brak zmiany w strukturze auta. Sprzedając pojazd możesz ściągnąć folię i nie martwić się, że coś stanie się lakierowi. W ten sposób grubość powłoki będzie cały czas na odpowiednim poziomie.
-
Szeroki wybór kolorów. Każdy ma prawo zdecydować się na taką barwę, która odpowiada preferencjom. Tutaj ograniczeń właściwie nie ma, także w wersji z chromowaną powłoką.
-
Chrom to niebanalny efekt, który trudno uzyskać samym lakierem. To wyróżnienie się z tłumu i pokazanie, że ma się samochód jedyny w swoim rodzaju.
-
Dobra folia do chromowania auta, bo tylko w takie warto inwestować, jest trwała i odporna na odpryski i zadrapania, a do tego chroni lakier przed utlenianiem się i zniszczeniem.
Wady samochodów chromowanych
Teoretycznie wad jest o wiele mniej niż zalet. Wszystko zależy od tego, czy chcesz się wyróżnić. Jeśli lubisz raczej stonowane kolory, to wybierz normalną folię. Chromowanie auta wybija się z tłumu. Pozwala na szybkie rozpoznanie samochodu. Jest po prostu mocnym akcentem. To może być także minus, przynajmniej w niektórych sytuacjach. D ruga rzecz to aplikacja. Choć zwykle nie sprawia ona wielkich problemów, to jednak wymaga rozebrania auta, a więc zdjęcia błotników czy reflektorów, by móc okleić pojazd dokładnie; tak by się nie niszczył.
Minusem może być także to, że w niektórych przypadkach ściągnięcie folii jest długotrwałe. Trzeba dysponować specjalnymi żelami, parownicą czy końcówkami zdzierającymi montowanymi w wiertarkach. Dlatego choć możesz zmienić kolor, gdy ten Ci się znudzi, na pewno nie będzie to szybkie ani tym bardziej tanie. Czasami, zwłaszcza gdy wybierze się folię gorszej jakości, część lakieru może się odkleić wraz z naklejoną powłoką. Są to jednak sytuacje bardzo rzadkie.