ZDrogi.pl Porady Czy zakup ceramicznych klocków hamulcowych ma sens?
pixabay.com

Czy zakup ceramicznych klocków hamulcowych ma sens?

19 marca 2022
Autor tekstu: Redaktor zDrogi.pl

Zwykłe czy metaliczne – które klocki nie z ceramiki opłacają się bardziej?

Okej, sprawdzamy tu klocki wykonane z ceramiki, jednak nie można zapominać o innych możliwościach, jakie są na rynku. Obecnie najpopularniejsze są trzy typy:

  • Ceramiczne klocki hamulcowe;

  • Zwykłe klocki hamulcowe;

  • Metaliczne klocki hamulcowe.

Klocki żywiczne

Zanim przejdziemy do analizy ceramiki, która wydaje się najbardziej interesującą opcją, warto przyjrzeć się wadom i zaletom innych modeli. Na pierwszy ogień tzw. zwykłe klocki. Są to organiczne okładziny cierne, które montowane są w większości pojazdów na rynku. Szacuje się, że należy do nich nawet 95% wszystkich produktów . Wykonane są z żywicy, mają bardzo wysoki współczynnik tarcia, są odporne na działanie wysokich temperatur (nawet do 350oC) oraz wzmocnioną strukturę. Charakteryzuje je niska cena i wysoki współczynnik tarcia.

Wady? Przede wszystkim mocne pylenie, co widać na felgach, szybkie przegrzewanie się, dość niską trwałość oraz przyjmowanie wilgoci, co osłabia ich działanie. Do tego są także podatne na fading. Jest to zjawisko, w wyniku którego rozgrzane klocki emitują gazy, które tworzą poduszkę między nimi a tarczą. W efekcie bezpieczeństwo i skuteczność hamowania znacznie spadają. Łatwo także ulegają korozji, co szybko naraża kierowcę na koszty, czyli ich wymianę.

Klocki metaliczne

Innym rodzajem konkurencji dla ceramicznych klocków hamulcowych, są klocki metaliczne. W składzie organicznych modeli także występuje metal, najczęściej stal i miedź, ale tutaj jest go nawet do 65%. Na przykład może to być czysty stalowy drut, a także proszek składający się z mieszanki grafitu, miedzi i innych metali. Największymi zaletami takich klocków są: bardzo wysoka trwałość i wytrzymałość na warunki atmosferyczne, wysoka twardość, co daje lepsze osiągi podczas hamowania, oraz wysoki współczynnik tarcia . Są odporne na wysokie temperatury (dużo wyższe niż przy zwykłych klockach).

Mają jednak także wady. Przede wszystkim są dość drogie, a nie są tak efektywne w działaniu jak ceramiczne klocki hamulcowe. Do tego wymagają montażu bardzo dobrych tarcz, bo w przeciwnym razie doprowadzą do ich zużycia. Niestety w trakcie hamowania wytwarzają gorące opiłki, które osadzają się na felgach, tworząc plamy niemalże nie do usunięcia. Wysoka twardość wpływa także na szybkość docierania się, co sprawia, że na nowych klockach pierwsze kilometry mogą być dość nieprzyjemne, czego nie ma w przypadku zwykłych modeli.

Zalety i wady ceramicznych klocków hamulcowych

Ale prawdziwym hitem i często wybieranym przez świadomych kierowców rozwiązaniem są klocki wykonane z ceramiki. Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – to największy atut ceramicznych klocków hamulcowych. Mają wysoką skuteczność hamowania nawet w najszerszym zakresie temperatur. Do tego cechują się małą emisją kurzu i pyłu, dzięki czemu nie brudzą felg. Ich wielkim atutem jest długa żywotność oraz mała ścieralność. Działają dłużej, dłużej zapewniają odpowiednie hamowanie, wraz z niewielkim zużyciem nie zmniejsza się drastycznie wydajność . Plusem jest też większa odporność na korozję.

Ale są także minusy tego rozwiązania. Jednym z największych jest cena. Nie chodzi jednak tylko o zakup kompletu, bo przeliczając to na żywotność i liczbę dni na kołach, to często nie będzie ona tak wyjątkowo wysoka. Problemem jest to, że takie klocki wymagają także zmiany tarcz na wentylowane. To technologicznie najbardziej zaawansowane rozwiązanie nie jest tanie i wymaga naprawdę sporych nakładów finansowych. Jednocześnie muszą to być tarcze wysokiej jakości i powinny być zamontowane w każdym kole, a na pewno na jednej osi . To wszystko sprawia, że koszty wymiany są bardzo wysokie.

Obserwuj nas w
autor
Redaktor zDrogi.pl

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl
na drogach aktualności porady motorsport katalog pojazdów wideo