ZDrogi.pl Porady Czy montaż LPG w silnikach Diesla ma sens?
pixabay.com

Czy montaż LPG w silnikach Diesla ma sens?

19 marca 2022
Autor tekstu: Redaktor zDrogi.pl

Czym musi wyróżniać się instalacja gazowa w Dieslu?

Skuteczność instalacji gazowych w zwykłych silnikach benzynowych jest duża. Pozwalają one na ograniczenie wydatków na benzynę, która w Polsce jest o wiele droższa niż gaz. Jednak silniki wysokoprężne już same w sobie uchodzą za ekonomiczne, a do tego cena oleju napędowego jest nieco niższa niż cena benzyny. Czy dlatego LPG w Dieslu to zły pomysł?

Oczywiście muszą to być inne instalacje, niż te, które przeznaczone są do benzynowych jednostek napędowych. To jednak nie oznacza, że ich osiągi będą gorsze. W skład zestawu muszą wchodzić wtryskiwacze, zbiornik LPG, jednostka sterująca, które często są także w klasycznej instalacji, ale także komplet czujników. To ich obecność jest najważniejsza, bo dzięki temu system zbiera dane odnośnie do temperatury pracy jednostki napędowej i jej obciążenia, a na tej podstawie określa, jak wiele paliwa ma dostać się do układu napędowego.

Trzy rodzaje instalacji LPG do silników wysokoprężnych

Tak jak w przypadku silnika benzynowego konstrukcje zasilane tylko na gaz są spotykane, o tyle LPG w Dieslu najczęściej pracuje we współpracy z paliwem. Jednak tzw. mono fuel jest jednym z rodzajów instalacji. Jednak niezwykle rzadko się go spotyka w praktyce, ponieważ wymaga on zasadniczej zmiany konstrukcji silnika. W efekcie koszty rosną bardzo mocno, przez co taka modyfikacja okazuje się nieopłacalna.

Drugi typ instalacji to dual fuel. Oczywiście i tu możemy spotkać zasadnicze ograniczenia, jednak o wiele łatwiej jest zamontować LPG, które wspomaga pracę silnika wysokoprężnego. Wymaga wgrania nowego oprogramowania, by komputer pokładowy sterujący pracą jednostki napędowej był w stanie kontrolować cały układ. Do komory spalania wtryskuje się i olej napędowy, i gaz, a ropa stanowi do 30% objętości mieszanki paliwowej. Służy zatem jednoznacznie do zainicjowania procesu spalania.

Trzecim typem systemu na gaz montowanego w Dieslach jest tzw. Diesel gaz. W tym przypadku rozruch jednostki napędowej odbywa się tylko za pomocą oleju napędowego. Dopiero w trakcie pracy do komory spalania dostaje się mieszanka paliwowa, czyli ropa i gaz. W tym przypadku proporcje są odwrócone, bo na 30% LPG w Dieslu przypada 70% oleju napędowego. W związku z tym nie ma potrzeby przygotowywać żadnych znaczących modyfikacji, a założenie takiej instalacji jest prostsze i tańsze.

Jakie są zalety i wady instalowania alternatywnego paliwa?

Czy opłaca się montaż systemu na gaz, skoro nie można w pełni wykorzystać możliwości LPG? Jak się okazuje plusów nie trzeba daleko szukać. Po pierwsze to dużo bardziej ekologiczne. Paliwo jest spalane w sposób pełny, dzięki czemu zamiast standardowego (przy współczesnym silniku) poziomu 15% niespożytkowanej mieszanki do układu wydechowego trafia 5%. To znaczna różnica. Do tego w silniku automatycznie odkłada się mniej nagaru, a więc jego żywotność wzrasta.

Dla wielu korzyścią z posiadania LPG w Dieslu będzie także wzrost mocy silnika. Wielu ekspertów uważa, że nawet o 30% rośnie moment i moc jednostki napędowej po montażu gazu. To znacząca różnica, którą można poczuć także w portfelu, bo jak się okazuje Diesel z gazem jest bardziej ekonomiczny. Eksploatacja takiego silnika pochłania znacznie mniej środków miesięcznie.

Wielkim minusem jest cena montażu instalacji gazowej w silnikach wysokoprężnych. Układ Diesel gaz to koszt około 5 tys. złotych, i to tylko w przypadku samochodów osobowych. Przy ciężarowych czy autobusach rośnie nawet dwukrotnie. Dlatego nie zawsze można mówić o tym, że montaż systemów gazowych wraz z silnikiem wysokoprężnym jest korzystny. Często Diesle są zbyt ekonomiczne same w sobie, by sprostać kosztom montażu instalacji w silniku.

Czy montaż gazu w Dieslu się opłaca?

Podsumowaliśmy różnice między różnymi typami instalacji gazowej w Dieslu, zwróciliśmy uwagę na plusy i minusy. Teraz czas na wnioski, czyli odpowiedź na nurtujące Cię pytanie: czy warto?

Z jednej strony jak najbardziej. LPG w Dieslu to ekonomicznie wytłumaczalny ruch. Dobór dość drogiej, ale świetnie się sprawdzającej instalacji Diesel gaz gwarantuje, że jakość pracy jednostki napędowej będzie większa niż w przypadku wersji podstawowej. Do tego może wzrosnąć moc, a nie trzeba przekonywać żadnego miłośnika widlastych silników, że to jest zawsze w cenie. W takim wypadku i kalkulując oszczędności, które można dzięki temu odłożyć miesięcznie, wybór systemu z gazem i olejem napędowym jest opłacalny… po kilku latach, a dokładniej mniej więcej po około 70 tys. kilometrów przebiegu.

Warto jednak mieć na uwadze fakt, że jest to zabawa dość droga, a co za tym idzie, jeśli przez te kilka lat trzeba będzie cokolwiek wymienić lub naprawić, cały plan przestaje istnieć – koszty pochłaniają pozytywne aspekty jeżdżenia na gazie. A więc jeśli jeździsz po mieście, czasem wypuszczasz się na dłuższe trasy, to raczej nie będzie to dla Ciebie kusząca opcja. Ale jeśli wykorzystujesz auto często i intensywnie, i to nie tylko w terenie zabudowanym, to wówczas z pewnością możesz poszukać dobrego warsztatu.

Obserwuj nas w
autor
Redaktor zDrogi.pl

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl
na drogach aktualności porady motorsport katalog pojazdów wideo