Czy jazda na gaz ziemny opłaca się ?
Czy jazda na gaz ziemny opłaca się ?
Jazda na gaz ziemny w skrócie CNG (Compressed Natural Gas) zyskuje coraz większą popularność w Europie Zachodniej oraz Ameryce Północnej. Mimo ciągle przebywającej liczby zwolenników, w Polsce nadal nie jest to powszechne rozwiązanie . Dlaczego tak właśnie to wygląda i jakie wady oraz zalety niesie za sobą korzystanie z takiego rodzaju paliwa ?
Co to jest CNG i czym się różni od LPG
Gaz ziemny CNG to sprężony do 20 MPa (mega paskali) gaz składający się niemal w całości z metanu, który może być kopalny lub odnawialny (pozyskiwany z biomasy). Może być stosowany w silnikach spalania wewnętrznego bez znaczenia czy mamy do czynienia z zapłonem iskrowym bądź samoczynnym . Gaz ziemny różni się od LPG (Liquefied Petroleum Gas) m.in. składem oraz liczbą oktanową, która przemawia na korzyść CNG. Ponadto rozbieżności występują w budowie zbiorników.
Podczas gdy w przypadku LPG korzysta się z dość lekkich butli o grubości ścianek nieprzekraczających 3 mm w kształcie cylindrycznym lub toroidalnym, to w CNG wykorzystuje się pojedynczą część ciągnionej stali pozbawionej spawów . Różnice tkwią także w zbiornikach oraz przewodach.
Zalety i wady gazu ziemnego
Jednym z argumentów przemawiającym za opcją CNG jest jego wysoka liczba oktanowa o wartości 130. Taka suma powoduje, że samochód jest odporny na spalanie stukowe oraz dysponuje korzystniejszym bilansem energetycznym w porównaniu z olejem napędowym bądź benzyną bezołowiową . Na kilogramie gazu ziemnego powinniśmy pokonać też większy dystans niż na litrze benzyny czy ON.
Gaz ziemny sprzyja też bardziej środowisku, gdyż posiada niewielką zawartość dwutlenku węgla i nie wydziela sadzy. Korzystanie z CNG jest również bezpieczne, bowiem istnieje minimalna szansa na wybuch, a wynika to z powodu wysokiej temperatury samozapłonu . Największym pozytywnym aspektem jest oczywiście cena gazu oraz fakt, że można tankować samochód na własnej posesji.
Tu jednak rozpoczynają się wady, ponieważ koszt takiej przydomowej stacji, to cena co najmniej 15 000 zł . Dodatkowo w naszym kraju nie znajdziemy dużej ilości stacji z takim rodzajem paliwa. W Polsce liczy się ok. 25 takich miejsc . Porównując to z Czechami wygląda to bardzo ubogo, gdyż nasi południowi sąsiedzi dysponują ponad 150 takimi punktami, natomiast w Niemczech wynosi niemal 900 ! Co prawda jazda na CNG jest tania, lecz zanim będziemy tankować, to trzeba wcześniej dokonać instalacji, a w tej kwestii koszty w niezależnych warsztatach zaczynają się od 5 000 zł.
Należy mieć na względzie montaż ciężkiej i większej butli co wpływa nie tylko na wagę auta, ale także ogranicza jego ładowność. Ze względu na niezbyt duży popyt ograniczony jest dostęp do aut z taką instalacją. Do tej grupy zalicza się m.in. Fiat, Opel czy Volkswagen . W tej sytuacji bogatsza gama występuje w samochodach dostawczych jak: Fiat Dobro Cargo czy Volkswagen Caddy i autobusach.
Dodatkowo ze względu na wysoką temperaturę spalania należy kontrolować stan przewodów oraz świec zapłonowych, które są szczególnie podatne na usterki.
Ile kosztuje jazda na CNG
Nie będziemy operować precyzyjnymi kwotami, gdyż uzależnione jest to od zbyt wielu zmiennych. Możemy jednak zapewnić, że taka alternatywa nie zadowoli zwykłego Kowalskiego. O Ile cena za m3 nie jest wysoka, o tyle liczba miejsc gdzie możemy zatankować gaz ziemny oraz koszt instalacji takiego modułu zdecydowanie wydłuża dystans, po którym korzystanie z takiego paliwa będzie bardziej opłacalne niż w przypadku benzyny czy oleju napędowego.
Dodatkowo mała liczba aut wyposażonych w instalację CNG zniechęca do wyboru takiego rozwiązania szczególnie jeśli mówimy o zwykłych samochodach osobowych i nie zapowiada się aby w najbliższym czasie okoliczności miały ulec zmianie. Co innego gdy mówimy o autach użytkowych. W takim wypadku mamy większe pole do manewru.
Mimo wielu zalet stojącymi za stosowaniem takiego układu, w naszym kraju nadal nie jest to korzystne rozwiązanie. Jazda na gaz ziemny jest wciąż mało popularna w Polsce, co mnoży liczbę minusów.