Co oznacza zapalona kontrolka filtra DPF?
Jak działają filtry cząstek stałych w samochodach Diesla?
Po co w silnikach Diesla montowane są filtry DPF? To tzw. filtry cząstek stałych, które mają za zadanie filtrować spaliny wydostające się z układu napędowego, by do atmosfery przedostawało się jak najmniej trujących związków. Dlatego w myśl norm emisyjnych każda wysokoprężna jednostka napędowa musi być wyposażona w tego rodzaju urządzenie.
Zwykle jest to specjalna puszka z wnętrzem w kształcie porowatych, długich rurek. Nie każdy jednak wie nie tylko, co zrobić, gdy zapali się kontrolka filtra DPF, ale także, z czym to się wiąże. W układzie Diesla porowata struktura przytrzymuje sadzę i rozkłada najbardziej szkodliwe związki, by nie dostawały się do atmosfery. Ale przez konstrukcję plastra miodu może dojść do zapchania się tego elementu.
Filtr cząstek stałych jest obowiązkowym wyposażeniem samochodu, ale często lubi się zapchać. W takiej sytuacji spaliny nie mogą swobodnie przedostawać się poza układ napędowy i silnikowi grożą poważne konsekwencje. Problemem mogą być także związki, które w takim wypadku wydostają się z rury wydechowej. Warto więc mieć na uwadze zapalenie się kontrolki.
Regeneracja aktywna i regeneracja pasywna
Praca filtra może przebiegać na dwa sposoby. O ile filtr cząstek stałych montowany głównie we francuskich samochodach, a więc tzw. FAP – filtr mokry – ma większą tolerancję na jazdę na krótkich odcinkach, o tyle DPF potrzebuje przedmuchania na dłuższych trasach i przy wyższej prędkości.
Przy normalnej jeździe po mieście, zwłaszcza na krótkich trasach, często na zimnym silniku, nie może dojść do odpowiedniego przepalenia sadzy w filtrze. Jeśli co jakiś czas wyjeżdżasz w trasę i przepalasz cały układ wyższymi temperaturami, wówczas silnik może lepiej pracować, bo katalizator i filtr cząstek stałych łatwiej radzą sobie ze szkodliwymi substancjami.
Jednak zdarza się, że – żeby nie musieć się zastanawiać, co zrobić, gdy zapali się kontrolka filtra DPF – potrzebna jest regeneracja aktywna. Wówczas sterownik silnika dobiera sobie parametry w taki sposób, by podwyższyć temperaturę i przyspieszyć proces wypalania zawartości. Może to być niebezpieczne, gdy filtr cząstek stałych jest już niedrożny.
Kontrolka może się różnić, w zależności od modelu
Sygnał pojawiający się na desce rozdzielczej, mówiący o tym, że problemem jest filtr cząstek stałych, nie musi zawsze oznaczać najgorszego. Co ciekawe symbolika może różnić się w zależności od marki i modelu. W niektórych sytuacjach znaczenie jest proste. Co zrobić, gdy zapali się kontrolka filtra DPF? Wyjechać w trasę i umożliwić oczyszczenie się filtra. Nie wolno wówczas wyłączać motoru, trzeba poruszać się z prędkością między 80 a 120 km/h. Po regeneracji kontrolka powinna zgasnąć.
Większość pojazdów nie sygnalizuje procesu regeneracji, a więc kierowca musi samodzielnie zauważyć, że zmienił się dźwięk pracy silnika czy zużycie paliwa na chwilę wzrosło. Czasem widać to także po włączeniu elektroniki, np. podgrzewania szyby czy lusterek. W takich samochodach, gdy zauważysz kontrolkę DPF świecącą na desce rozdzielczej, musisz niezwłocznie kierować się do warsztatu.
Warto wiedzieć, co dokładnie oznacza ikonka filtra na desce rozdzielczej każdego samochodu. Wystarczy więc przeczytać instrukcję, by właściwie czytać sygnały wysyłane przez komputer pokładowy pojazdu. Komunikaty mogą być różne, a kolor świecenia czy rodzaj (światło ciągłe czy pulsacyjne) mogą oznaczać coś zupełnie innego – na przykład awarię lub konieczność regeneracji. Warto wiedzieć, co zrobić, gdy zapali się kontrolka filtra DPF, prawda?
Dlaczego ikona filtra DPF świeci?
Konstrukcja filtra DPF to nie tylko kanaliki pokryte złotem czy platyną, ale także szereg różnych czujników, które w nowoczesnych samochodach są montowane po to, by dokładnie pokazać, w jakiej kondycji jest dana część. W tym przypadku chodzi o mierzenie spełniania norm spalania oraz zagwarantowanie komfortu jazdy.
Dwoma najważniejszymi czujnikami w DPF są:
-
Czujnik różnicy ciśnień, który składa się z tensometrycznych sensorów, które porównują ciśnienie przed i za filtrem. Jeśli wskazania są nieprawidłowe, mogą wywołać pojawienie się kontrolki na wyświetlaczu deski rozdzielczej.
-
Czujnik temperatury, który ma za zadanie kontrolować, ile stopni mają spaliny w trakcie wypalania. Zazwyczaj w urządzeniu umieszcza się od 1 do 4 czujników, by mogły kompleksowo sprawdzić, czy wskazania są prawidłowe.
Dlaczego wspominamy o czujnikach? Aby wiedzieć, co zrobić, gdy zapali się kontrolka filtra DPF, należy mieć świadomość, z czego jej pojawienie może wynikać. Zazwyczaj chodzi o zbyt wysoką różnicę ciśnień, co w 95% oznacza, że filtr cząstek stałych DPF jest zapchany i trzeba dokonać jego regeneracji lub wymiany.