ZDrogi.pl > Katalog pojazdów > Citroën C4 – samochód o wielu wcieleniach
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:46

Citroën C4 – samochód o wielu wcieleniach

Citroën C4 – samochód o wielu wcieleniach
pixabay.com

Charakterystyka I generacji Citroëna C4

Zaczęło się w 2004 roku podczas Paris Motor Show. Wówczas zaprezentowano auto, które miało wypełnić lukę po Citroënie Xsarze w gamie francuskiej firmy. Co ciekawe, model zajął 2. miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku 2005, a sam z taśmy produkcyjnej zjeżdżał do 2010. Od początku miał być kompaktowy, rodzinny, wygodny i uniwersalny – na każdą okazję.

Już pierwsze modele hatchbacka trzy- i pięciodrzwiowego Citroëna C4 pokazały, że będzie to pojazd inny niż wszystkie. Auto wyglądało nietypowo i awangardowo. Miało półkolisty dach, przez co sylwetka miała być bardziej opływowa, ale traciła na dynamiczności. Długie lampy tylne i wydłużone przednie stanowiły oś języka stylistycznego marki z tamtego okresu. Do tego wysoka szyba, co świadczyło o dobrej widoczności.

Auto było bezpieczne, wyposażone raczej standardowo, bez wielkich udogodnień, ale za to rozczarowywała pojemność bagażnika – ledwie 320 l. Co ciekawe, choć oficjalnie C4-ka była produkowana tylko jako hatchback, to jednak na niektórych rynkach pojawił się sedan o tej nazwie. Co pod maską? Choćby 2.0 VTS o mocy 180 KM, a także Diesel 2.0 HDi 140 z maksymalnie 140 KM.

Jak ewoluowała generacja II C4-ki?

Druga generacja C4 w końcu przypominała kompaktowy, sprawny samochód. Poprawiono bryłę, która mimo że była awangardowa, zupełnie się nie sprawdziła. Tym razem było dość klasycznie, choć nie oznacza to, że design drugiego modelu był nudny. Pojawiły się wyraźnie widoczne przetłoczenia, a ładnie wyprofilowane, niebanalne w kształcie reflektory tylnie sprawiały, że auto nabrało nowoczesnego wyglądu.

Poprawiono także sylwetkę, dzięki czemu Citroën C4 był dynamiczny i zadziorny. Do tego dobrze osadzony na kołach, co sprawia, że nie można narzekać na właściwości jezdne. A co z wyposażeniem? Pojawiło się kilka wariantów, które znów wcale nie zachwycały, ale i nie odstawały na tle konkurencji. Za to lepiej wypada bagażnik, który w tej wersji ma ponad 400 l.

Kierowcy ponownie mogli wybrać kilka jednostek benzynowych oraz Diesla. W tej pierwszej opcji pojawił się choćby malutki, odchudzony silnik 1.2, który jednak nie generował najmniej mocy z całego zestawienia. Potrafił dać nawet 110 KM. Najmocniejsza benzyna o pojemności 1.6 proponowała nawet 156 KM. To sporo, choć w Citroënie brakuje sportu. Podobnie jest w Dieslu, gdzie jednostka 2.0 daje 150 KM.

Citroën C4 III – samochód przyszłości?

Choć przy końcu produkcji II wersji mówiono o tym, że miejsce C4 zajmie Cactus, mniejszy crossover, to jednak w 2020 roku potwierdzono, że na rynku pojawi się kolejna, III generacja Citroëna C4. Tym razem jednak oparto go na płycie podłogowej CMP, na której normalnie powstają crossovery grupy PSA. Co więcej, C4 III ma nawiązywać do tego rodzaju nadwozia przez nakładki na progi i zderzaki oraz przez o wiele wyższe nadwozie.

Dalej jednak będzie sprzedawany jako hatchback, na razie pięciodrzwiowy. Francuzi postarali się, by w konstrukcji zawrzeć nowoczesną technologię, a więc choćby amortyzatory z ogranicznikami hydraulicznymi. Auto ma być pojemne, wygodne i dość szybkie, a przy tym uniwersalne. Mocna, masywna maska oraz nisko schodząca linia dachu zapowiadają dynamizm i dobry współczynnik powietrza. Pod maską ma zadebiutować jednostka elektryczna, ale sam debiut zaplanowano na pierwszą połowę 2021 roku.

Opinie o kompaktowym aucie od Citroëna

Oceniając Citroëna C4, nie można zapominać o tym, że jest francuski. Stąd pewne są problemy z układem elektrycznym, a do tego może zdarzyć się, że jakieś niespodziewane awarie czekają skrzynię biegów. Jednak ogólne opinie o Citroënie segmentu C są naprawdę dobre. Każda z generacji zbierała dobre recenzje, choć to druga jest o wiele chętniej kupowana. Teraz wystarczy tylko poczekać, jaka będzie nowa C4-ka na współczesne czasy.

Powiązane