Zakaz wjazdu do centrów
Źródło: Wikimedia Commons Adrian Grycuk CC3.0

Masz przynajmniej 17-letnie auto? Nie wjedziesz do centrum jeszcze w tym roku, jest już lista miast

Konrad KarpiukKonrad Karpiuk
30 Stycznia 2021

Zakaz wjazdu starych aut do centrów miast może zostać wprowadzony jeszcze w tym roku. Ministerstwo klimatu i środowiska chce, aby był on obowiązkowy dla każdego miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. Na razie projekt jest w fazie konsultacji.

Zakaz wjazdu do centrum dla starych aut będzie obowiązkowy w dużych miastach

Zakaz wjazdu do miast miałby dotyczyć aut, które nie spełniają współczesnych norm emisji spalin. Działałoby to w formie wyznaczonych stref czystego transportu, obowiązkowych dla każdego miasta powyżej 100 tys. mieszkańców.

W centrach mogłyby za to jeździć auta elektryczne, wodorowe, napędzane gazem ziemnym, a także te, które spełniają wyznaczone normy spalin. Z początku mówiono o pozwoleniu na wjazd autom z LPG, ale ostatecznie z pomysłu zrezygnowano.

W latach 2021-2025 zakaz wjazdu nie dotyczyłby pojazdów spełniających normy Euro 4 (która weszła w życie w 2006 roku). W okresie 2025-2030 wymóg wzrósłby do norm Euro 5, a w latach 2031-2035 objąłby Euro 6.

Brytyjczycy nie chcą aut poleasingowych, tysiące niszczeją na torachBrytyjczycy nie chcą aut poleasingowych, tysiące niszczeją na torachCzytaj dalej

Instagram zdrogi.pl

Warto zaznaczyć, że samorządy miały już do tej pory możliwość wprowadzenia stref czystego transportu. Nie wszystkie z nich korzystały, a polski rząd chce promować elektromobilność, więc nakaże postawienie odpowiednich znaków we wszystkich dużych miastach.

Zakaz wjazdu do centrów miast. Jest już lista

Według danych GUS z 2020 roku, w Polsce jest 35 miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Są to: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok, Katowice, Gdynia, Częstochowa, Radom, Toruń, Sosnowiec, Kielce, Rzeszów, Gliwice, Zabrze, Olsztyn, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Płock, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów i Koszalin.

- Tychy czekają na konkretne regulacje, bez nich nic się nie zmieni. Natomiast wprowadzenie nowych przepisów w życie jeszcze w tym roku będzie trudne. Jeśli zaś chodzi o Tychy, to tak naprawdę nie wiadomo, gdzie te strefy czystego transportu miałyby być. Nie mamy klasycznego centrum, jak np. Kraków. Może taką strefą będą objęte tylko stare Tychy. Będziemy musieć się nad tym zastanowić - mówi dla nto.pl radny Tych, Michał Kasperczyk.

Samorządowiec zaznacza, że Tychy mają bardzo mało punktów do ładowania. Co za tym idzie, utrudni to tempo wprowadzenia zmian. Same samochody elektryczne nie są zbyt popularne w mieście, więc strefy mogłyby dotyczyć tylko wąskiej grupy kierowców.

Zakaz wjazdu do centrów budzi spore kontrowersje w Europie

Według portalu Autokult, w 2019 roku udowodniono, że niemieckie miasta które mają najwyższą średnią wieku aut, mają najlepsze powietrze. Ponadto badanie wykonane przez firmę ubezpieczeniową OCC udowodniło, że Mercedes W123 240D z lat 80' po montażu katalizatora emituje mniej szkodliwych substancji niż jego współczesny odpowiednik. Pod tym względem wypadł lepiej nawet od kompaktowych SUVów.

Problemy są również w Wielkiej Brytanii. Z tego pomysłu wycofały się już Bristol i Leeds, które miały wprowadzić je 28 września 2020 roku. Stwierdzono jednak, że zostaną ustalone "w przyszłości". Kiedy dokładnie? Tego nie powiedzieli.

Problemy są również we Francji. Francuzi narzekają głównie na przepisy, które uzależniają ograniczenia ruchu od stanu powietrza i pogody. Wymaga to od kierowców stałej czujności.

Źródło: nto.pl

Instagram zdrogi.pl

Artykuły polecane przez redakcję zDrogi.pl

Andrzej Duda wracał z nart, a kierowcy stali w korku. Prezydent w ogniu krytyki - WideoAndrzej Duda wracał z nart, a kierowcy stali w korku. Prezydent w ogniu krytyki - WideoCzytaj dalej

Następny artykuł