Opona samochodowa
Źródło: WRC.com

Rotacja opon - czyli jak wydłużyć ich żywotność?

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
19 Marca 2020

Jak doskonale wiemy - opony mają określony czas „przydatności do użycia". Zazwyczaj jest on definiowany przez stan gumy, głębokość bieżnika oraz wiek.

O ile na proces starzenia się nie mamy wpływu - możemy zmniejszyć prędkość ich zużywania się. W jaki sposób?

Wbrew pozorom, w zależności od umiejscowienia, opony nie zużywają się w jednakowym tempie. W samochodach przednionapędowych zawsze te,które są z przodu, będą zużywać się w szybszym tempie
ze względu na większe siły na nie działające. Warto więc co sezon zamieniać koła między osiami ( lub co około 10 tysięcy kilometrów ). Nie jest to jednak tak proste, jak się wydaje - musimy bowiem
pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Opony dzielimy na kierunkowe, symetryczne i asymetryczne - odpowiednie oznaczenia i kształt bieżnika pozwolą nam je rozróżnić.

Ważne - ZAWSZE należy opony parować osiami!

  1. Symetryczne:
    Oś symetrii bieżnika przechodzi dokładnie przez środek opony. W takiej sytuacji każdą z opon możemy zamienić miejscami. Warto jednak pamiętać, by wymieniać je parami przód-tył. Tak by koła na napędzanej osi zawsze były zużyte równomiernie.

  2. Kierunkowe:
    Z bieżnikiem układającym się w charakterystyczne „V” - dodatkowo oznaczone strzałką informującą w którą stronę opona „ma się kręcić". W takiej sytuacji opony zamieniać możemy jedynie prawy przód z prawym tyłem - lewy przód z lewym tyłem.

  3. Asymetryczne:
    Bok opony z oznaczeniem „outside” zawsze znajdować się musi na zewnątrz.

Zawsze musimy oczywiście wymieniać opony między osiami z zachowaniem „par". W ten sposób będą one pracowały zawsze pod równym obciążeniem i unikniemy sytuacji, w której któraś ze stron jest
bardziej zużyta. Takie działanie korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo i komfort podróży.

Jeśli mamy jakieś miejsce, w którym moglibyśmy trzymać dodatkowy zestaw opon z felgami, to zachęcamy się w taki zestaw zaopatrzyć.

W ten sposób, zamiast co pół roku wydawać pieniądze u wulkanizatora, możemy sami zmieniać całe koła z „zimowych” na „letnie". Zmniejszy to nasze wydatki i pozwoli w prosty sposób samodzielnie
rotować oponami.

Następny artykuł