Fotoradar
Źródło: zdrogi.pl

Aż 90% kierowców przyśpiesza zaraz po ominięciu fotoradaru

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
27 Marca 2020

Odcinkowy pomiar prędkości w trosce o nasze bezpieczeństwo ogranicza średnią prędkość na danym odcinku trasy. Czy zatem jest lepszym rozwiązaniem?

Większość kierowców przyśpiesza, mijając fotoradar.

Z danych przekazanych Publicznej Agencji Prasowej przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego wynika, że aż 90 proc. kierowców przyspiesza zaraz po ominięciu fotoradaru - prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego dodaje, że w związku z tym odcinkowy pomiar prędkości daje szanse na efektywniejsze zdyscyplinowanie kierowców

W ubiegłym roku wszystkie urządzenia służące do pomiaru prędkości, którymi dysponuje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, zarejestrowały półtora miliona naruszeń, z czego 171 tys. zarejestrowano przy użyciu urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości.

Czy zatem odcinkowy pomiar jest lepszym rozwiązaniem?

Owszem, takie rozwiązanie pozwala „przekonać” kierowców do zachowania mniejszej prędkości na określonym odcinku trasy - sprawdza się to w miejscach, w których ryzyko zdarzeń drogowych jest większe na pewnym obszarze.

Aż 90 proc. kierowców przyspiesza zaraz po ominięciu fotoradaru, a w odległości 1,8 km od fotoradaru ponad połowa kierowców przekracza dozwoloną prędkość o ponad 10 kilometrów na godzinę.
Jeśli więc chcemy ograniczyć ryzyko wypadków, np. na krętej drodze lasu, fotoradar stacjonarny absolutnie nie wpłynie na zachowanie kierowców.

Zgodnie z badaniami ITS fotoradary mają wpływ na zachowanie kierujących pojazdami. W miejscu, gdzie stoją dozwoloną prędkość o więcej niż 10 km/h przekracza zaledwie 2 proc. kierowców. Dla porównania przy niedziałających fotoradarach około 75 procent kierowców przekracza dozwoloną prędkość, a aż 45 procent przekracza ją o więcej niż 10 km/h.

Jeżeli ryzyko zdarzeń drogowych jest skoncentrowane na jednym krótkim odcinku drogi, to lepiej sprawdza się fotoradar stacjonarny. Jeśli natomiast zdarzenia są w kilku miejscach na drodze, to rozsądniej jest zastosować odcinkowy pomiar prędkości.

Następny artykuł