Baterie Nissan Leaf
Źródło: https://elektrowoz.pl/

Samochody elektryczne nie tak ekologiczne, jak wszyscy myślą?

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
26 Marca 2020

Akumulatory samochodów elektrycznych nie są podatne na recykling. W związku z tym rosnąca popularność aut na prąd może doprowadzić do utworzenia się ton elektrośmieci.

Elektryczne samochody nie tak ekologiczne, jak wszyscy myślą?

Według specjalisty ds. Recyklingu akumulatorów, firmy Aceleron, Wielka Brytania może wkrótce mieć poważny problem z bateriami z samochodów elektrycznych.

Firma z siedzibą w Birmingham, która pracuje nad alternatywami dla tradycyjnych ogniw litowo-jonowych, przewiduje, że rewolucja EV może wygenerować ponad 11 milionów ton zużytych baterii na całym świecie w ciągu najbliższych 20 lat - wystarczy, aby wypełnić stadion Wembley prawie 20 razy.

Aceleron twierdzi, że rozwiązaniem jest produkcja akumulatorów z myślą o ich przyszłym recyklingu, która zapewni minimalne straty i ochroni cenne zasoby.
Projektując od samego początku akumulatory do gospodarki o obiegu zamkniętym, możemy zapobiegać powstawaniu gór śmieci na całym świecie. Dekarbonizacja transportu ma kluczowe znaczenie, ale obecnie rozwiązujemy jeden problem, ignorując inny.

Przerzucając się z paliw kopalnych na prąd zapominamy o tym skąd ten prąd często pochodzi oraz o tym, że zużyte akumulatory również stanowią poważne zagrożenie dla środowiska.

W tym celu Aceleron tworzy zestawy akumulatorów o długiej żywotności, które zostały zaprojektowane do naprawy i ponownego użycia, co oznacza, że ​​mogą otrzymać „drugie życie”, w przeciwieństwie do konwencjonalnych zestawów. Są wyposażone w inteligentne oprogramowanie do zarządzania, co oznacza, że ​​ich wydajność może być monitorowana zdalnie, a poszczególne komponenty można w razie potrzeby wymienić.

Akumulatory Eco Charger mają ten sam rozmiar co tradycyjne akumulatory ołowiowe, są za to od nich czterokrotnie mocniejsze i ważą o połowę mniej.

Raporty o zbliżającym się problemie z zużytymi akumulatorami są przez niektórych uważane za mocno przesadzone. Zatem powinniśmy przede wszystkim się upewnić, że pojazdy elektryczne można poddać recyklingowi i nie pozwolić, aby obawy o góry akumulatorów przeraziły rynek.

Niestety technologie recyklingu zużytych akumulatorów litowo-jonowych nie nadążają za szybkim wzrostem liczby pojazdów elektrycznych. W pewnym momencie możemy więc napotkać problem z rosnącą stertą „elektrośmieci".
Różni producenci pojazdów badali sposoby recyklingu akumulatorów EV.

W 2017 roku Renault zaprezentowało plan przekształcenia przeterminowanych jednostek w domowe systemy magazynowania energii, a 500 akumulatorów BMW i3 wykorzystano do magazynowania energii z farmy wiatrowej w Południowej Walii.

Następny artykuł