Przejście dla pieszych
Źródło: zdrogi.pl

Bezwarunkowego pierwszeństwa pieszych dochodzących do przejścia nie będzie

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
18 Czerwca 2020

Okazuje się, że zmianom uległ plan rozszerzenia pierwszeństwa pieszych.

Jak wielokrotnie wspominaliśmy, 1 lipca 2020 miały wejść w życie, szumnie zapowiadane przez rząd PiS zmiany dotyczące, m.in. pierwszeństwa w ruchu pieszych oraz wyższych kar dla kierowców.

Zapowiadano trzy główne zmiany - wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych dochodzących do przejścia, obniżenie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym w porze nocnej z 60 do 50 km/h oraz rozszerzenie przepisu mówiącego o zatrzymywaniu praw jazdy na trzy miesiące za przekroczenie dozwolonej prędkości o 50 km/h również w terenie niezabudowanym.

Projekt ugrzązł bowiem w ministerstwie infrastruktury na etapie konsultacji społecznych i w najbliższym czasie raczej nie musimy się martwić o wejście w życie nowych przepisów.

Okazuje się jednak, że w tak zwanym, międzyczasie zmianom uległ plan rozszerzenia pierwszeństwa pieszych.

W ramach projektu art. 26 ust 1. Prawa o Ruchu Drogowym otrzymał brzmienie: „1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu”.

Nowe kary od 500 do 1 500 zł - Uważać muszą szczególnie kierowcy starszych autNowe kary od 500 do 1 500 zł - Uważać muszą szczególnie kierowcy starszych autCzytaj dalej

Natomiast nowe brzmienie art. 13 ust. 1 to: „1. Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię, lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem”.

Nie ma więc nic na temat pierwszeństwa pieszych znajdujących się na chodniku czy stojących przed przejściem. Nie spełnią się zatem najgorsze scenariusze o wchodzeniu jak „święte krowy” na pasy. W przepisach mowa o zachowaniu szczególnej ostrożności przez kierowców I pieszych. Utrzymano też art. 14 ust 1, według którego „zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych".

Ponadto kierujący pojazdem zbliżający się do przejścia oznaczonego znakiem D-6 jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osób znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących.
Mamy więc do czynienia z ujednoliceniem przepisów dotyczących pieszych - nie ma mowy więc o zaostrzeniu dotychczasowych regulacji.

Znak D-6

Z obowiązku ustępowania pierwszeństwa pieszym na przejściach zwolniono natomiast tramwaje. Uzasadniono to tym, że tramwaj ma znacznie dłuższą drogę hamowania od samochodu osobowego, ponadto przy gwałtownym hamowaniu pasażerowie mogą się przewracać i doznawać obrażeń.

Paradoksalnie w ten sam sposób nie potraktowano autobusów, które również mają dłuższą drogę hamowania niż osobówki i często wożą stojących i nieprzypiętych pasami pasażerów.

Co ciekawe, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zasugerował, aby zatrzymywane były prawa jazdy nie tylko za przekroczenia prędkości, ale również za omijanie i wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

Podsumowując, od 1 lipca nie zmieni się nic. Jeśli już uda się wdrożyć nowe przepisy w obecnej formie, piesi nadal nie będą mieli pierwszeństwa przed przejściem dla pieszych, ale dopiero w momencie wchodzenia na nie.

Zatem w kwestii przejść dla pieszych nie zmieni się nic.

Zobacz także:

1. Piraci drogowi muszą się mieć na baczności. Tak mocnych i szybkich aut grupa Speed jeszcze nie miała
2. Zdjęcia - Dramatyczny wypadek. Wziął nową Supre na jazdę testową. Wkrótce rozbił się na przydrożnym drzewie
3. Nie uwierzysz. To auto ma 16 cylindrów, 16.4 litra pojemności i 900 KM

Następny artykuł