Bus
Źródło: Photo by Pau Casals on Unsplash

Czy przepisy ruchu drogowego zakazują kierowcy autobusu używać telefonu?

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
17 Marca 2020

Czy kierowca autobusu w trakcie jazdy może legalnie korzystać z telefonu? Czy jest to nielegalne i grozi za to mandat? Radzimy co zrobić w takiej sytuacji.

Każdy z nas ma czasem potrzebę porozmawiać przez telefon. Oczywiste jest, że są sytuacje, w których nie możemy odłożyć rozmowy na potem.

Jeśli pracujemy w biurze, po prostu odchodzimy od komputera i załatwiamy szybko „prywatę”, nim przełożony zdąży się zorientować. W pewnych zawodach kierownicy nie stoją nam nad głowami, więc nie musimy się z tym tak kryć.

Tytułowy kierowca autobusu może każdej chwili odebrać - przecież nikt nie patrzy. I tak, i nie. Jeśli posiada zestaw głośnomówiący lub słuchawkę bluetooth to ok. Nie stwarza to większego problemu i nie odciąga znacznie uwagi od prowadzenia auta. Jeśli sprawa jest pilna - proszę bardzo.

Pamiętajmy jednak, że wszystko, co robimy w trakcie jazdy, w pewnym stopniu nas rozprasza. Każdy z nas miał sytuację w której, np. zagadany przez pasażera, przegapił zjazd z autostrady lub skręcił w złą ulicę. Kierowca autobusu nie może sobie jednak pozwolić na takie pomyłki - trasa jest bowiem ściśle określona i pominięcie któregokolwiek z przystanków mogłoby nieść za sobą przykre konsekwencje.

Zatem rozmowa przez telefon - choć możliwa - jest w tym wypadku niepożądana. Pamiętajmy, że mówimy tu o rozmowie przeprowadzanej w miarę legalnych warunkach. Jeśli kierowca rozmawia, bezpośrednio trzymając telefon w dłoniach, mówimy tu już o poważnym wykroczeniu. Kierowcy autobusów wioząc kilkanaście/kilkadziesiąt osób odpowiadają za ich bezpieczeństwo. Dodatkowo sam autobus w razie wypadku jest niczym rozpędzony taran.

Reasumując - kierowca w żadnym wypadku nie powinien rozmawiać przez telefon. Jeśli już musi - powinien skorzystać z zestawu słuchawkowego/głośnomówiącego. W innym wypadku łamie prawo i stwarza niebezpieczeństwo zarówno dla pasażerów, jak i innych użytkowników drogi.

Jeśli jesteś pasażerem i zauważysz, że kierowca rozmawia, trzymając telefon w dłoni, powinieneś poinformować przewoźnika. Powinien on podjąć stosowne kroki, by kierowcę oduczyć nieodpowiedzialnego zachowania. W takiej sytuacji należy podać numer linii, numer boczny autobusu oraz godzinę przejazdu. Takie informacje pozwolą operatorowi linii ustalić, kto w tym czasie siedział „za kółkiem". Nie ignoruj takiej sytuacji - w trakcie rozmowy przez telefon nasz czas reakcji ulega znacznemu wydłużeniu. W niektórych przypadkach można go porównać do czasu reakcji osoby mającej 0,8 promila!

Następny artykuł