Za kierownicą
Źródło: Photo by Maxwell Ridgeway on Unsplash

Auto ściąga w prawo. Wyjaśniamy, co to może oznaczać!

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
17 Marca 2020

Bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze. Co zatem zrobić, gdy auto ściąga w trakcie jazdy? Przyczyną może być problem z hamulcami, zawieszeniem lub oponami. Dowiedz się jak zdiagnozować problem.

Czasem zdarza się, że mimo obranego kierunku „na wprost” w trakcie jazdy musimy dokonywać drobnych korekt kierownicą, ponieważ auto „ściąga” na bok. Czy zawsze za takim zachowaniem kryją się poważne problemy? Co może być powodem takiego zachowania i w jaki sposób zdiagnozować przyczynę?

Najczęstszym winowajcą „ściągania” są elementy zlokalizowane w okolicach kół. Nierówne ciśnienie w oponach (jeśli różnica jest bardzo duża), zużywające się tarcze, zablokowane klocki lub zmiana geometrii potrafią znacznie utrudnić jazdę, np. autostradą. Pamiętajmy też, że może to negatywnie wpłynąć na nasze bezpieczeństwo.

Warto zwrócić również uwagę na bieżnik opon. Nierównomierne zużycie między kołami jednej osi może powodować problemy z jazdą na wprost. Jeśli mamy opony symetryczne możemy zamienić koła stronami, by ustalić, czy mają one wpływ na tor jazdy. Jeśli opony są asymetryczne, również możemy spróbować, ale wynik będzie mniej miarodajny.
Jeśli opony są zużyte w równym stopniu, niekoniecznie muszą być one przyczyną ściągania. Jeśli geometria kół jest nieprawidłowa, opony będą zużywać się w różnym tempie.

W takiej sytuacji różne zużycie bieżnika będzie po prostu jednym z objawów prawdziwego problemu. W takiej sytuacji należy zbadać geometrię kół i ustalić, z czego wynikają problemy. Ponownie ją ustalić lub, np. wymienić uszkodzone elementy zawieszenia.

Jednym z problemów mogą być trzymające hamulce - możemy sami sprawdzić po krótkiej jeździe czy zacisk i tarcza z obu stron auta są równie rozgrzane. Postarajmy się przejechać dłuższy kawałek i zatrzymać auto przy minimalnym wykorzystaniu hamulców. Jeśli jeden z nich będzie wyraźnie cieplejszy/gorętszy - oznacza to zblokowany hamulec. Taką usterkę możemy spróbować, wyeliminować sami.Ważne, by starannie ustalić, w jakich okolicznościach auto ściąga w bok. Czy dzieje się to podczas jazdy na wprost, przyśpieszania lub hamowania? Ustalmy, czy zawsze ściąga w tym samym kierunku i czy ściąganie jest jednostajne, czy auto „myszkuje". Takie informacje będą bardzo istotne przy ustalaniu konkretnej przyczyny problemu.
Jeśli wszystkie powyższe czynniki zostały sprawdzone, wszystko wygląda na sprawne, ale auto nadal ściąga pozostaje nam jeszcze jedna możliwość. Jeśli kupiliśmy używane auto, które od momentu zakupu ściąga w jedną ze stron, powinniśmy wziąć pod uwagę jego wypadkową przeszłość. Jeśli stłuczka była poważna, osoba naprawiająca samochód mogła uznać prawidłową naprawę za nieopłacalną i możemy mieć problem z geometrią nadwozia.

zdrogi.pl

Strona główna