ograniczenie prędkości
Źródło: zdrogi.pl

Koniec z przekraczaniem prędkości? W 2022 UE wprowadza elektroniczny limiter

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
12 Maja 2020

Intelligent Speed Assistance, czyli inteligentny asystent prędkości, będzie odpowiedzialny za pomoc w podróżowaniu z prędkością zgodną z przepisami

Od 2022 r. obowiązkowym elementem wyposażenia nowych samochodów stanie się system ISA, czyli inteligentny ogranicznik prędkości.

Dokładnie od maja 2022 r. każde sprzedawane w Unii Europejskiej auto, które zadebiutuje po tym czasie, będzie musiało być wyposażone w kilka systemów zwiększających bezpieczeństwo. Będą to, np. asystent martwego pola, system chroniący przed czołową kolizją czy urządzenia wspomagającego cofanie. Dodatkowym, mniej oczywistym systemem będzie ISA. Co to takiego?

Intelligent Speed Assistance, czyli inteligentny asystent prędkości, będzie odpowiedzialny za pomoc w podróżowaniu z prędkością zgodną z przepisami. Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej - (UE) 2019/2144 — będzie to układ wspomagania kierowcy w zachowaniu prędkości odpowiedniej dla środowiska drogowego poprzez przekazywanie specjalnych odpowiednich informacji zwrotnych. Mamy więc, przede wszystkim, być każdorazowo informowani przez auto o przekroczeniu dozwolonej prędkości. Koniec z tłumaczeniem, że „nie zauważyłem znaku".

Zmiany od lipca - czy do utraty „prawka” dołączą wyższe mandaty?Zmiany od lipca - czy do utraty „prawka” dołączą wyższe mandaty?Czytaj dalej

System ograniczenie prędkości będzie znał na podstawie rejestrowanych przez kamerę pokładową znaków drogowych oraz informacji na temat położenia pojazdu z systemu nawigacji.

Jednym z możliwych rozwiązań ma być pedał przyśpieszenia wibrujący tak długo, aż nie zwolnimy do przepisowej prędkości. Drugim rozwiązaniem miałby być sygnał dźwiękowy, który również ucichłby z chwilą zmniejszenia tempa jazdy. Obie opcje jednak zostały ocenione jako najbardziej irytujące dla kierującego. Mogą więc frustrować, ale zdecydowanie powinny przekonać prowadzącego auto do zmniejszenia prędkości.

Kolejne, dwie możliwe opcje to pedał przyśpieszenia stawiający większy opór powyżej dozwolonej prędkości - siłujący się z nim kierowca miałby w pewnym momencie odpuścić.

Kolejnym, jednym z najbardziej prawdopodobnych rozwiązań ma być ogranicznik mocy i momentu, który po prostu dławiłby silnik do momentu osiągnięcia prędkości zgodnej z przepisami.

Następny artykuł