Golf V GTI W12 650
Źródło: wikipedia.pl

Golf nie musi być nudny - Najciekawsze wersje popularnego hatchbacka

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
8 Kwietnia 2020

Przedstawiamy wam trzy najciekawsze wersje popularnego Volkswagena Golfa. Modele te są mniej oczywiste niż popularne "GTI" a potrafią znacznie więcej.

Jaki jest Volkswagen Golf? Wszyscy wiemy.

Poprawny, solidny, zazwyczaj nudny, praktyczny, uniwersalny... takie przymiotniki od zawsze określały popularny kompakt z Wolfsburga. Czy są jednak Golfy, o które można nazwać, np. szalonymi? Oczywiście w gamie modelu znajdują się wersje, które potrafią przyprawić o szybsze bicie serca. Golf R jest autem o osiągach, którymi zawstydziłby pełnoletnie superauta.

Niestety wciąż w tym czuć kalkulację — ewidentnie widzimy, że ktoś oceniał na il można sobie pozwolić by nie zrazić do siebie klienta.

Zdradzimy wam sekret... powstały również koncepty, które za nic miały oczekiwania konsumenta. Niektóre nawet wyjechały na drogi i, przy ogromie szczęścia, można je spotkać na ulicy.

Golf R32Golf R32
wikipedia.pl

1. Golf IV R32
Pierwszy VAG ze skrzynią DSG. Dziś taka przekładnia nie robi na nikim wrażenia — w 2002 roku było to coś niespotykanego. Oczywiście wiele wody musiało upłynąć by osiągnęła ona swoją dzisiejszą sprawność. Ten Golf wyjątkowy był nie tylko ze względu na skrzynię biegów. GTI to auto legenda — on właściwie stworzył segment hot-hatchy. Z czasem niestety coraz mocniejsze silniki nie były w stanie ukryć gabarytów auta, które z roku na rok przybierało na masie. Inżynierowie VAG-a dostali więc zlecene przygotowania ubergolfa. Wystarczy na niego spojrzeć — pod maską mógłby być zwykłym GTI — wystarczyłby bodykit + napęd 4motion, by wyglądać na zbója.

Golf W12Golf W12
undefined

2. Golf V GTI W12 650
Tego modelu niestety nie spotkamy na ulicy. Pod maską... pustka. Golf W12 ma bowiem silnik umieszczony centralnie za plecami kierowcy. 12 cylindrów w układzie W i 650 koni mechanicznych. Osiągi? Podobno ponad 320 km/h i 3,7 sekundy do 100 km/h. Brzmi szaleńczo — chociaż współczesne Golfy R zaczynają się niebezpiecznie zbliżać do tych osiągów. Na razie to W12 dzierży tytuł najmocniejszego i najszybszego Golfa — został on bowiem stworzony przez Volkswagena — jest więc w pewnym sensie "seryjny".

Golf 928Golf Gunter Artz
zdrogi.pl

3. Golf I Gunter Artz
Co się stanie, jeśli jeśli karoserię Golfa Mk1 spróbujemy posadzić na płycie podłogowej Porsche 928? Pewne jest, że nie będzie pasować. Nie musicie jednak tego sprawdzać. W 1978 roku postanowił sprawdzić to Gunter Artz. Aby naciągnąć "budę" kompaktu z Wolfsburga trzeba było ją delikatnie poszerzyć o 30 cm. Patrząc na tego Golfa odrazu widzimy,że "coś jest nie tak", ale ciężko od razu rozgryźć co. Jeszcze większe wątpliwości co do seryjności auta rodziły się w trakcie przejażdżki. 300 koni mechanicznych pozwalały rozpędzić Golfa w 6,6 sekundy do setki oraz osiągnąć 251 km/h. Dla porównania legendarny Golf I GTI miał 112 KM, 8,5 sekundy do setki oraz 190 km/h prędkości maksymalnej.

Następny artykuł