Nowy Volkswagen Golf
Źródło: zdrogi.pl

Rządowe dopłaty do nowych samochodów - Rozmowy już w czerwcu

Niemcy, ojczyzna wielu koncernów motoryzacyjnych, chcą pomóc branży wyjść z dołka. Nie dziwi, że niemiecki rząd rozważa dofinansowania zakupu nowego auta.

Już w czerwcu rozpoczną się rozmowy z przedstawicielami producentów samochodów na temat ożywienia sektora motoryzacyjnego.

Rządowe dopłaty mają być jednym z rozwiązań kryzysu spowodowanego koronawirusem. To ważna informacja również dla Polaków. W marcu 2020 roku sprzedaż nowych samochodów w Niemczech było o 38% niższa niż w roku ubiegłym. To jednak nie koniec wpływu pandemii na branżę motoryzacyjną.

Choć na razie nasi sąsiedzi nie opublikowali danych za kwiecień, prawdopodobnie będą one jeszcze gorsze niż w marcu. W Wielkiej Brytanii spadek sprzedaży w stosunku do zeszłego roku wyniósł w kwietniu 97%, we Włoszech zaś 98%. Jest to dramatyczna sytuacja dla producentów.

Niemcy, jako ojczyzna wielu potężnych koncernów motoryzacyjnych, chcą pomóc branży wyjść z dołka. Nie dziwi więc fakt, że niemiecki rząd rozważa programu obejmującego, np. dofinansowania zakupu nowego auta. Ustalono, że konsultacje będą trwać przez cały maj, a początkiem czerwca przedstawiona zostanie wspólnie wypracowana koncepcja działań.

Na razie mówi się o „wsparciu innowacyjnych technologii w motoryzacji". Niewykluczone zatem, że wsparcie dotyczyć będzie jedynie modeli o napędzie elektrycznym i może także hybrydowym. Wpisywałoby się to w deklarację o wspieraniu innowacji, a jednocześnie pomogłoby to producentom w spełnieniu nadchodzących norm emisji spalin.

Tragiczny wypadek na trasie S8. Zginął kierowca i 11-letnia dziewczynkaTragiczny wypadek na trasie S8. Zginął kierowca i 11-letnia dziewczynkaCzytaj dalej

Władze Bawarii, Dolnej Saksonii i Badenii-Wirtembergii zaproponowały dopłaty w kwocie 1000 euro za zakup jakiegokolwiek samochodu po zezłomowaniu poprzedniego oraz 4000 euro w przypadku zakupu samochodu charakteryzującego się niską emisją spalin.

Jeśli program wejdzie w życie, będzie to istotne również dla nas, Polaków. Nasi zachodni sąsiedzi są najistotniejszym źródłem używanych samochodów. Dofinansowania zakupu nowych aut mogą poskutkować większą liczbą ofert na rynku wtórnym. Tak stało się przed dziesięcioma laty, gdy Niemcy uruchomiły system dopłat do nowych aut. Na złom zaczęły trafiać pojazdy, które miałyby jeszcze szansę na dalsze „życie” poza granicami kraju. Szybko znaleźli się „handlarze”, którzy wykorzystali tę okoliczność.

Wiele aut zostało zezłomowanych tylko na papierze - a w rzeczywistości jedynie wyjechały do Polski. Gdy po kilku czy kilkunastu miesiącach okazywało się, że pojazd został zezłomowany w Niemczech, automatycznie tracił on również prawo do poruszania się po polskich drogach. Nowy właściciel nie mógł więc nim jeździć ani go sprzedać - ponowna rejestracja takiego pojazdu nie była możliwa. Auta więc rozbierane były na części.

Różnica pomiędzy sytuacją dziś i kiedyś różni się tym, że obecnie, mając do dyspozycji numer VIN samochodu, jego numer rejestracyjny w Niemczech i datę pierwszej rejestracji, możemy za darmo sprawdzić historię pojazdu. W ten sposób maleje ryzyko zakupu „złomu".

Następny artykuł