Żuk
Źródło: Pinerest

Legendarny FSC Żuk. Kto pamięta kultowy pojazd polskich dróg?

Piotr DutkaPiotr Dutka
3 Października 2020

Żuk, czyli pojazd, który niegdyś był jednym z najbardziej popularnych pojazdów poruszających się po polskich drogach. Czy są wśród nas osoby, które jeździły bądź pamiętają poczciwego Żuka?

FSC Żuk, czyli legedna polskich dróg. Każdy kto choć w małym stopniu interesuje się motoryzacją bardzo dobrze wie ja wygląda ten kultowy pojazd. Samochody prosto z Lublina okazały się bowiem trwałe i do dzisiaj służą swoim właścicielom.

Początki produkcji Żuka są niesamowite. Pojazd powstał jako wynik sprzeciwu załogi na politykę prowadzoną w stosunku do profilu produkcyjnego fabryki. Ambicją fabryki w Lublinie była produkcja pojazdu, który przyda się polskiej gospodarce, która po wojnie była przecież bardzo wyniszczona i potrzebowała środków transportu.

Dzisiaj grzeje:

1. Ile osób można zmieścić do małej Toyoty? Wynik dosłownie zwali cię z nóg -Wideo

2. Niestety, część Polski w żółtej strefie. Dopiero się zaczyna, wkrótce będzie jeszcze gorzej

3. Wielu kierowców popełnia ten karygodny błąd. Narażają się na wydatki rzędu kilku tysięcy złotych

W 1956 roku zaproponowano koncept produkcji samochodu o nośności około 1000 kilogramów. Szefem biura konstrukcyjnego lubelskiej FSC był wówczas inżynier Stanisław Tański, który kierował większością ważniejszych prac nad nowym samochodem dostawczym. Pana Stanisława oficjalnie uważano za ojca kultowego Żuka.

Po prostu LEGENDA polskich drógPo prostu LEGENDA polskich dróg

Pojazd był ceniony przede wszystkim za swoją wszechstronność i niską awaryjność. W przypadku, gdy jednak konieczna była naprawa Żuk był bardzo ekonomicznym autem ze względu na niski koszt części zamiennych. Wykorzystywany był niemal wszędzie. Szczególnie straż pożarna miała ten pojazd w swoich szeregach.

Przerażające potrącenie młodej dziewczyny na przejściu dla pieszych. Kierowca nie zatrzymał się przed pasami - WideoPrzerażające potrącenie młodej dziewczyny na przejściu dla pieszych. Kierowca nie zatrzymał się przed pasami - WideoCzytaj dalej

Koniec ery tych popularnych samochodów nastąpił 13 lutego 1998, kiedy to oficjalnie ogłoszono, że Żuk już nigdy więcej nie zjedzie z taśmy produkcyjnej.

Łącznie stworzono 587 818 tych samochodów. Kto z was miał okazję się nim przejechać?

Zobacz także:

1. Wszyscy myśleli, że pies wraca na grób swojego pana. Gdy poznali prawdę, musieli natychmiast zareagować

2. Czy polska służba zdrowia wytrzyma 2 falę koronwirusa? Eksperci wskazują na jeden poważny problem

3. FSO Warszawa. Klasyk z duszą, którego nie sposób zapomnieć

4. Nietypowa kontrola policji. Kierowca miał w swoim samochodzie 2 miliony dolarów. Został zatrzymany

5. Rewolucyjna zmiana w ubezpieczeniu OC samochodu. Pewna aplikacja znacznie zmniejsza jego cenę

6. Nie żyje gwiazda "M jak miłość", "07 zgłoś się" i "Dom". "Trudno uwierzyć, że już się nie spotkamy"

Następny artykuł