Komis Samochodowy
Źródło: Auto Świat

Koronawirus paraliżuje chiński rynek samochodowy

Piotr DutkaPiotr Dutka
18 Marca 2020

Z powodu epidemii koronawirusa SARS-CoV-2, sprzedaż samochodów na chińskim rynku spadła o 92%. China Printed Circuit Association (CPCA) informuje, że w chwili obecnej brakuje chętnych na zakup nowych pojazdów.

Od momentu wybuchu epidemii wirusa SARS-COV-2, branża motoryzacyjna przeżywa ciężkie chwile. Szczególnie w Chinach, początkowym ognisku wirusa, straty nim spowodowane są znaczące. Większość fabryk została zamknięta, przez co załamała się liczba rejestracji nowych pojazdów. W lutym 2019 roku w Chinach sprzedano 1,48 mln samochodów. W chwili obecnej sytuacja wygląda niekorzystnie, choć na przełomie lutego i marca była ona dramatyczna. Wówczas CPCA informowało, że to strach przed koronawirusem zabijał popyt na zakup pojazdów. W głównej mierze było to spowodowane wprowadzeniem nadzwyczajnych środków ostrożności. Większość salonów została zamknięta, przez co w pierwszych tygodniach lutego, odnotowywano dzienne spadki na poziomie nawet 96%. W dniu dzisiejszym epidemia koronawirusa w Chinach wydaje się być po kontrolą, jednak braża motoryzacyjna nadal odczuwa negatywne skutki spowodowane zabójczym wirusem.

Sekretarz generalny CPCA, Cui Dongshu, spodziewa się, że sytuacja wróci do normy jeszcze w tym miesiącu. Przewidywania nie są jednak zbyt optymistyczne, ponieważ ,,kryzys wirusowy″ drastycznie wpłynie na końcowy, roczny wynik sprzedaży, powodując straty sięgające nawet 40%. Doprowadziłoby to Chiny do trzeciego z rzędu rocznego spadku sprzedaży. Należy wspomnieć, że epidemia pokrzyżowała plany organizatorom targów motoryzacyjnych w Pekinie, które miały odbyć się w dniach 21-29 lutego.

Koncerny samochodowe znalazły jednak rozwiązanie, które ma spowodować ożywienie sektora motoryzacyjnego. Marka Geely zaczęła sprzedawać swoje samochody ,,online” z możliwością dostawy do domu. Mercedes-Benz oraz BMW również zwiększyły promocje swoich modeli przez Internet mając świadomość znaczenia chińskiego rynku samochodowego. Według Bloomberga, chińskie Ministerstwo Handlu przygotowuje pomoc, mającą na celu ożywienie sprzedaży, szczególnie samochodów elektrycznych.

Następny artykuł