Jazda motocyklem na kategorię B
Poruszanie się motocyklem jest możliwe przy posiadaniu prawa jazdy kategorii B, które jest przystosowane do samochodów osobowych. Oczywiście nawet jeśli dysponujemy takim dokumentem to nie oznacza to automatycznie, że możemy wsiąść na każdy motocykl. Przede wszystkim liczy się nie tylko samo posiadanie uprawnień na kat. B.
Ważnym jest także długość stażu, wynoszący minimum 3 lata. Ograniczenia tyczą się też rodzaju motocykla, gdyż jazda na kat. B uwzględnia motocykle o pojemności silnika 125 cm3. Moc pojazdu nie może przekraczać 11 kW (15 kM), zaś stosunek mocy do masy własnej musi wynosić maksymalnie 0,1 kW/kg. Przepisy pozwalają poruszanie się motocyklem trójkołowym z homologacją L5e czy maszynami zaliczanych do kat. AM. Uprawnienia na kat. B zezwala również na jazdę: samochodem dostawczym lub lekką ciężarówką o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (dyrektywy zabraniają prowadzenie lekkich autobusów), traktorem lub innym pojazdem wolnobieżnym o wadze do 750 kg oraz poszczególnymi quadami (o pojemności silnika do 125 cm3).
Kategorie prawa jazdy na motocykl
Inną opcją jest po prostu dysponowanie prawem jazdy kat. A. Taka kategoria upoważnia jazdę motocyklem o dowolnej pojemności i mocy silnika (w tym motocyklem trójkołowym) czy czterokołowcem lekkim o maksymalnej masie 350 kg. Aby ubiegać się o tę kategorię należy mieć ukończone 24 lata choć nie zawsze jest to obowiązkiem. Czasem wystarczy ukończony 20 rok życia pod warunkiem, że zdaliśmy egzamin na kat. A2 i mamy aktualne uprawnienia od co najmniej 2 lat. W przypadku funkcjonariuszy służb np. policji podchodzenie do kat. A jest możliwe już od ukończonych 18 lat.
Gatunków motocykli jest kilka i są zróżnicowane m.in. pod względem mocy i pojemności silnika. Prawo przewiduje powyższe uwarunkowania dlatego na poszczególne kategorie istnieją różne zasady. Kat. AM przyzwala na jazdę motorowerem z silnikiem spalinowym o pojemności 50 cm3 lub elektrycznym o mocy maks 4 kW (5,4 KM) oraz czterokołowcem lekkim o maksymalnej wadze 350 kg prędkości maksymalnej do 45 km/h. Posiadanie tych zezwoleń jest możliwe już po ukończeniu 14 roku życia. Motorowerem o zaprezentowanych parametrach możemy poruszać się mając wyłącznie dowód osobisty. Tyczy się to osób, które przed 19 stycznia 2013 roku skończyły 18 lat zachowując tym samym uprawnienia do kierowania motorowerami.
Dwa lata mniej można mieć w sytuacji gdy ubiegamy się o kat. A1. Pomyślnie ukończony egzamin pozwala nam na jazdę motocyklem z silnikiem o pojemności 125 cm3, o mocy nieprzekraczającej 11 kW (15 kM) natomiast stosunek mocy do masy własnej nie może przekraczać 0,1 kW/kg. Kat. A1 przewiduje też kierowanie lekkim czterokołowcem do 350 kg oraz motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW (20 KM).
Osiągnięcie pełnoletniości to granica, przy której prawo zezwala nam na ubieganie się o prawo jazdy kat. A2. Podobnie jak w kat. A1 tutaj także możemy jeździć czterokołowcem lekkim (masa do 350 kg) i motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW (20 KM). Różnica tkwi w mocy silnika wynoszącej do 35kW (47,5 kM) oraz i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg (nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla). Nie są to jednak wszystkie benefity. Jak zostało wcześniej wspomniane posiadając kategorię A2, zyskujemy przywilej wcześniejszego ubiegania się o prawo jazdy kategorii A, która nie obejmuje żadnych ograniczeń odnośnie mocy i pojemności silnika motocykla.
Dyrektywy obowiązujące przy „prawku” na motocykle są nieco bardziej rozbudowane w porównaniu z kategorią B. Tym bardziej warto się z nimi zapoznać, ponieważ być może część czytelników posiada pozwolenie na prowadzenie danej maszyny nie wiedząc nawet o tym.