Rząd szykuje zmiany na polskich drogach. Znikną niektóre znaki
Drogi publiczne czekają zmiany. Andrzej Duda podpisał ustawę, która ma umożliwić wykonanie wyroku TSUE z dnia 21 marca 2019 roku. Dzięki zmianom w ustawie zarządcy dróg będą mogli wprowadzać zakazy ruchu na drogach publicznych lub ich odcinkach. Znikną również niektóre z dotychczasowych znaków drogowych.
Pod koniec ubiegłego roku prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 18 grudnia 2020 roku dotyczącą dróg publicznych. Zmiany, które mają zostać wprowadzone, skupią się na znakach drogowych.
Projekt rozporządzenia w tej sprawie opublikowano na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Nowe przepisy mają umożliwić wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 21 marca 2019 roku w sprawie C-127/17 (Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Transport – Dyrektywa 96/53/WE – Ruch międzynarodowy). Zmiany mają umożliwić poruszanie się po drogach publicznych w Polsce pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t bez konieczności uzyskania specjalnego zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego.
Zgodnie z nową ustawą zarządcy dróg na poziomie gmin i powiatów uzyskają uprawnienia do ustanawiania zakazów ruchu dla ciężkiego transportu drogowego. Właściwy zarządca drogi (lub rada gminy/miasta) będzie mógł, za pośrednictwem znaku drogowego, wprowadzić zakazy ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t albo powyżej 8 t w strefie obejmującej co najmniej dwie drogi publiczne lub ich odcinki oraz po określonej drodze publicznej, lub jej odcinku.
Drogi publiczne czekają również zmiany w znakach drogowych
W związku z nowelizacją niezbędne będzie również wydanie rozporządzenia zmieniającego dotychczasowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz warunków ich umieszczania na drogach.
Termin na zgłaszanie uwag w ramach uzgodnień i konsultacji zakończył się 12 stycznia 2021 roku. We wtorek 19 stycznia na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano projekt uwzględniające przyjęte uwagi.
Zgodnie z projektem znak B-19 będzie stosowany do oznaczenia granic strefy, o których mowa w podpisanej w grudniu ustawie.
Tym samym zostanie wyeliminowana możliwość umieszczania tego znaku na drogach publicznych w innych przypadkach. Zakaz wyrażony tym znakiem będzie dotyczył nacisku pojedynczej osi napędowej.
Znak B-19 otrzyma brzmienie: „Zakaz wjazdu pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej _ t".
Co mniej istotne dla kierowców - projektowana regulacja zmienia również nazwy znaków E-15a oraz E-15b z „numer drogi krajowej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 11,5 t” na „numer drogi krajowej” w przypadku E-15a, oraz „numer drogi wojewódzkiej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 8 t” na „numer drogi wojewódzkiej" w przypadku E-15b.
Ponadto w ramach projektu usunięte zostaną dotychczasowe znaki:
- E-15e „numer drogi wojewódzkiej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 10 t”,
- E-15f „numer drogi krajowej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 10 t”,
- E-15g „numer drogi krajowej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 8 t”,
- E-15h „numer drogi wojewódzkiej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 11,5 t".
„Zgodnie z projektem, znaki E-15e, E-15f, E-15g, E-15h umieszczone na drogach publicznych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, będą mogły pozostać w organizacji ruchu do czasu ustalenia organizacji ruchu przewidującej wymianę tych znaków” - czytamy w oficjalnym uzasadnieniu. W związku z tym, do czasu wymiany znaków, będą one jedynie oznaczały jedynie numer i rodzaj drogi.
W ramach ustawy z dnia 18 grudnia 2020 roku możliwe będzie również wprowadzenie zakazu na drogach publicznych lub ich odcinkach, na których parametry techniczne lub stan techniczny nie są dostosowane do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t, lub 8 t, jeśli przebiegają przez obszar, na którym znajduje się forma ochrony przyrody, wyjście ze żłobka/przedszkola lub ze szkoły, zabytek nieruchomy oraz teren intensywnej zabudowy mieszkaniowej, uzdrowisko lub obszar górniczy.
W ustawie przewidziano oczywiście wyjątki. Zakaz ruchu nie będzie dotyczył m.in. autobusów oraz pojazdów biorących udział w akcjach ratowniczych lub bezpośredniej likwidacji skutków klęsk żywiołowych. Wyjątkiem są również pojazdy sił zbrojnych, policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego.
Zgodnie z nową ustawą zakazu ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t albo powyżej 8 t nie można wprowadzić na drogach publicznych lub ich odcinkach, które zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Na tych drogach zakaz wprowadzić będzie można dopiero po upływie 5 lat od dnia oddania drogi lub jej odcinka do użytkowania. Dodatkowo zakazu nie można ustanowić na drogach publicznych lub ich odcinkach znajdujących się w transeuropejskiej sieci drogowej oraz na drogach krajowych, lub ich odcinkach - z wyjątkiem dróg krajowych zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu.
Rozporządzenie ma wejść w życie w terminie 60 dni od dnia opublikowania ustawy z dnia 18 grudnia 2020 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych - nastąpić ma to zatem 13 marca 2021 roku.
Artykuły polecane przez redakcję zDrogi.pl
- Bójka w autobusie zakończyła się tragicznym wypadkiem. Autobus wpadł do rzeki - Wideo
- Przestępca uciekł policjantom mimo strzałów ostrzegawczych
- Policja zezłomowała źle zaparkowane Ferrari