Ogień z wydechu
Źródło: Photo by Oscar Sutton on Unsplash

Dlaczego samochód kopci? Najczęstsze przyczyny

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
19 Marca 2020

Jeżdżąc autem na co dzień zauważamy wszelkie zmiany w dźwięku pracy silnika czy kolorze lub zapachu spalin. Jesteśmy w stanie wstępnie zdiagnozować problem po samych objawach. Jak zatem ustalić co może się dziać z autem?

Jeśli z rury wydechowej naszego auta wydostaje się podejrzanie dużo dymu lub ma on podejrzany kolor warto się lepiej przyjrzeć sytuacji. Kolor dymu może nam podpowiedzieć co dzieje się z naszym silnikiem i zareagować nim dojdzie do poważnej awarii. Oczywiście poniższe podpowiedzi mają pomóc laikowi ocenić sytuację.

Postawienie diagnozy zawsze powinniśmy zlecić komuś, kto się na tym zna. Pamiętajmy, że dla mechanika klient, który wie lepiej "bo wyczytałem w internecie" jest jak dla lekarza pacjent z diagnozą "dr Google".
Jak zatem wstępnie ocenić co dzieje się z silnikiem?

Tak jak napisaliśmy na początku - zwróćmy uwagę na ilość i kolor dymu wydobywającego się z rury wydechowej.

  1. Biały dym.
    Jeśli wydobywa się z rury wyłącznie przez chwilę po uruchomieniu silnika nie powinniśmy panikować. Może to być jedynie wilgoć, która zgromadziła się w wydechu i pod wpływem temperatury odparowała i wydostała się wraz ze spalinami. Jeśli mimo czasu gęstość i kolor dymu się nie zmienia może oznaczać, że do mieszanki paliwowej dostaje się płyn chłodniczy.
    Ważne, żeby skontrolować szczelność układu chłodzenia ( przewodów oraz chłodnicy ) - jeśli nie widzimy problemów a płynu w zbiorniczku wyrównawczym ubywa może to oznaczać nieszczelność uszczelki pod głowicą lub pęknięcie samej głowicy, lub bloku silnika.

  2. Niebieski/Błękitny dym.
    Kolor może sugerować spalanie oleju. Zazwyczaj winowajcą są pierścienie na tłokach, uszczelniacze zaworowe lub odma. Jeśli silnik wyposażony jest w turbosprężarkę nie możemy wykluczyć, że olej pochodzi z jej układu smarowania.

  3. Szary dym.
    Może oznaczać zbyt bogatą mieszankę paliwową. Najszcześciej przyczyna leży w czujnikach monitorujących pracę silnika - np. w czujniku temperatury. Jeśli zawodzi - komputer może być przekonany, że silnik wciąż jest zimny. W takiej sytuacji mieszanka jest bogatsza i silnik ciągle pracuje na, tzw. ssaniu.

  4. Czarny dym.
    Domena silników wysokoprężnych. Chwilowe zabarwienie występujące przy nagłym dodaniu gazu lub jeździe na wysokich obrotach nie powinno być jeszcze powodem do paniki. Jeśli jednak spaliny w trakcie jazdy ze zwykłymi prędkościami nadal mają czarny kolor należy przyjrzeć się układowi wtryskowemu.
    W ten względnie prosty, sposób możemy ocenić co może dziać się z naszym autem i jak bardzo sytuacja jest poważna. Jeśli kolor spalin przez większość czasu jest normalny nie powinniśmy się martwić. W pewnych sytuacjach dym z wydechu może przybrać kolor biały lub czarny ( w dieslu ). Jeśli kolor spalin utrzymuje się możemy być pewni, że wymagana będzie interwencja mechanika.
Następny artykuł