Porsche Cayenne I
Źródło: https://www.carpixel.net/

Czy Porsche Cayenne jest drogie w utrzymaniu? Zdradzamy szczegóły

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
18 Marca 2020

Porsche to marka, która do tanich nie należy. Czy zatem zakup używanego auta za ułamek kwoty początkowej jest rozsądny? Jak wyglądają koszty utrzymania kilkunastoletniego Cayenne? Odpowiadamy

Lata mijają, a samochody tanieją. Również te najdroższe.

Gdy Cayenne debiutowało - świat na chwilę się zatrzymał i złapał za głowę.

Dotychczasowe modele Porsche raczej nie mogły wjechać na krawężnik, pochwalić dwiema parami drzwi czy pakietem offroadowym. Model Cayenne, który w pierwszej kolejności został potępiony, okazał się rynkowym sukcesem i pozwolił sportowej marce na większą rozrzutność w projektowaniu nowych modeli. Cayenne było złem koniecznym niezbędnym do uratowania marki i zarobienia pieniędzy niezbędnych do produkcji sportowych maszynek. Lata mijały tak jak oburzenie na markę z Zuffenhausen. Dziś widok Porsche w nadwoziu innym niż coupé, roadster, targa, cabrio, nikogo nie dziwi. Sporo więc osób sięga po używane Cayenne w nadziei na wstęp do elitarnego klubu.

Mieć Porsche to być „kimś". Kiedyś mając Boxtera, było się wyszydzanym przez „prawdziwych” fanów marki. Dziś mawia się, że Cayman mógłby być lepszy niż 911, gdyby firma matka nie podcinała mu skrzydeł.

Jak zatem wygląda „świat Porsche” za ułamek ceny? Oczywiście luksusowo, oczywiście sportowo - choć jakość wykończenia pierwszych egzemplarzy potrafi zadziwić... niestety negatywnie. Wersje Cayenne przed liftingiem (w którym pojawił się, m.in. bezpośredni wtrysk ) potrafią zadziwić czymś jeszcze - Butla z gazem. Zatem jeśli zależy nam na „niskich” kosztach - wybierzmy wersję przed liftingiem. Jeśli zależy nam na wyposażeniu i wykończeniu - wybierzmy polifta.

Na ogół Cayenne jest autem dobrze wykonanym i względnie bezawaryjnym - Porsche wprowadzając nowy, bardzo kontrowersyjny model musiało zrobić wszystko by nie dać „hejterom” kolejnych powodów do narzekań. I nie dało - Cayenne miało wszystko, czego możemy oczekiwać od SUV-a z dodatkiem wszystkiego tego, czego możemy oczekiwać od Porsche.

Jak zatem w praktyce wyglądają koszty utrzymania?

Przede wszystkim pamiętajmy, że Porsche to marka premium i zależy jej na tym by modele używane nadal premium pozostały. Jednym z działań, które ma na celu przecedzać przez sito potencjalnych użytkowników są ceny części zamiennych.

Regulowane zawieszenie? Koszt około 10 tysięcy złotych. Zestaw klocków z tarczami ? Około 2 tysiące...za sam przód. Regeneracja automatu również może kosztować nas kolejnych kilka tysięcy złotych. Jeśli więc „stać” nas na używane Cayenne,ale nie mamy odpowiedniego zapasu gotówki/zarobków, by w razie czego być w stanie je naprawić - lepiej odpuśćmy.

Dodatkowo mówimy tu o dużym, ciężkim samochodzie z silnikami o sporych mocach - na stacji benzynowej też tanio nie będzie. Spalanie średnio wynosi w granicach 14-20 litrów, czyli od 70 do nawet 100 zł na 100 kilometrów!

Przypomnijmy również o tym, że nowsze egzemplarze, ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa, nie mogą jeździć na gazie. Musimy więc lać benzynę - i słusznie.
Czy zatem koszty utrzymania Porsche Cayenne I generacji są wysokie?

Tak... oj tak.

Następny artykuł