Harley-Davidson
Źródło: Photo by Harley-Davidson on Unsplash

Czy motocykl ma bieg wsteczny? Nie jest to takie oczywiste, a może zaskoczyć!

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
18 Marca 2020

Rzadko kiedy zastanawiamy się nad tym czy motocykl posiada bieg wsteczny. Dlaczego? Bo jest w nim niepotrzebny. Czy na pewno? Odpowiadamy!

Kolejny raz was zaskoczymy!

Oczywiście wsteczny bieg w większości dwukołowych pojazdów jest raczej zbędny. Nikt ma przecież problemu z wycofaniem, np. roweru, a i 120-kilogramowy skuter też nie stanowi wyzwania.

Są jednak w świecie jednośladów pojazdy, które swoimi rozmiarami potrafią zawstydzić. Mówimy tu o wszelkiej maści chopperach, turystykach i innych „poważnych” motocyklach. W nich, pomijając znacznie większą masę, dochodzą jeszcze wymiary, które mogą utrudnić manewrowanie i wyjazd z ciasnego miejsca parkingowego.

Dlatego też w niektórych motocyklach (a nawet skuterach!) można spotkać bieg wsteczny. Takie rozwiązanie zmniejsza ryzyko obicia zarówno swojego, jak i sąsiadującego pojazdu na zatłoczonym parkingu.

Oczywiście nie jest to rozwiązanie stworzone z myślą cofania się do poprzedniej uliczki - wsteczny w jednośladach (oraz trójkołowcach) ma za zadanie pomóc wydostać się tyłem z miejsca parkingowego. W przypadku większych pojazdów zarówno gabaryty, pozycja kierowcy, jak i po prostu wysokość pojazdy mogą znacznie takie zadanie utrudnić.

Wyobraźcie sobie jak ciężko „odpychać” się do tyłu względnie niskiemu kierowcy motocykla turystycznego. Oczywiście nie pochwalamy tego, ale zdarzają się osoby, które nie są w stanie, np. na światłach oprzeć jednośladu na pełnych stopach. Osobiście znam nawet osoby, które ledwo są w stanie sięgnąć palcami do asfaltu... lub nawet muszą przechylić lekko pojazd, by móc się oprzeć, choć na jednej nodze.

Takim kierowcom bieg wsteczny pozwala w miarę godnie wyjechać z miejsca parkingowego. Pamiętajmy też, że większe pojazdy mogą ważyć 200 kilogramów (a nawet więcej!) i manewrowanie na ciasnym parkingu potrafi być po prostu męczące.

Tak więc bieg wsteczny, jak najbardziej jest spotykany w motocyklach, a czasem nawet w skuterach. Można się bez niego obejść w mniejszych pojazdach, ale w tych poważniejszych bywa udogodnieniem na wagę złota.

Zaskoczeni?

Następny artykuł