Logotyp BMW
Źródło: Photo by Taneli Lahtinen on Unsplash

Każda marka ma swój logotyp. Skąd się wziął i co oznacza? Opowiadamy

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
18 Marca 2020

Logotyp ma sprawić, że patrząc na auto od razu będziemy wiedzieć z jaką marką mamy do czynienia. Jednak skąd wzięły się pomysły na logotypy znanych marek? Odpowiadamy.

W dzisiejszych czasach najłatwiejszym sposobem na rozpoznanie marki auta jest spojrzenie na „atrapę". Producenci od lat prześcigają się w pomysłach na najbardziej oryginalne motywy. Prekursorami i prawdziwymi mistrzami w tej dziedzinie są marki takie jak Alfa Romeo ( Scudetto - któremu od 1998 towarzyszy równie rozpoznawalna rejestracja umieszczona z lewej strony auta ) i BMW ze swoimi nerkami.

Wśród marek,które od razu rozpoznamy po „grillu”, znaleźć możemy również Audi ( singleframe ), Hummera oraz Lexusa. Nim jednak moda na ogromne atrapy wkroczyła do świata motoryzacji - najłatwiejszym sposobem na rozpoznanie producenta auta było spojrzenie na logotyp ( lub na napis na klapie bagażnika ).

Skąd jednak marki czerpały pomysły na swoje logo? Wyjaśniamy!

Logo Abarth
1. ABARTH
Skorpion to znak zodiaku założyciela firmy Carlo Abarth'a (1908–1979). Na górze znajduje się włoska flaga, a czerwień pochodzi z narodowych barw włoskich aut wyścigowych. W dawnych czasach każdy producent, w zależności od swojego pochodzenia, zmuszony był do malowania swoich bolidów w określony kolor. Abarth jest dziś sportową sub-marką Fiata.

logo Alfa Romeo2. ALFA ROMEO
Alfa to skrót od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, a Romeo to nazwisko Nicola Romeo (1876–1938), biznesmena, który kupił firmę w 1915 roku. Czerwony krzyż po lewej stronie „znaczka” jest symbolem Mediolanu, natomiast znajdująca się po prawej stronie koronowana żmija połykająca Maurów — to insygnia Domu Visconti, który historycznie rządził miastem.

logo Aston Martin3. ASTON MARTIN
Druga połowa nazwy pochodzi od jednego ze współzałożycieli firmy, Lionela Martina, a pierwsza z wyzwania Aston Hill Climb ( próby „pod górę” w okolicach Aston Clinton w Buckinghamshire ), w którym odnosił sukcesy. Odznaka „skrzydeł” została dodana w 1927 r. by reprezentować prędkość. Podobno inspiracją było „Winged B”, czyli skrzydlate logo Bentleya.

logo Audi4. AUDI
Założone przez Augusta Horch'a (1868–1951). Audi po łacinie oznacza to samo co nazwisko założyciela — Horch po niemiecku, czyli „słuchać". Logotyp pochodzi od Auto Union, które powstało z połączenia czterech marek (Audi, DKW, Horch — czyli pierwszej firmy założonej przez Augusta i Wanderer). Pierścienie reprezentujące każdą markę nakładają się na siebie, oznaczając związek. Są srebrne, ponieważ są to barwy aut wyścigowych pochodzących z Niemiec.

logo Bentley5. BENTLEY

Bentley zaczął budować silniki lotnicze w czasie pierwszej wojny światowej, więc logotyp ze skrzydłami wydawał się oczywistym rozwiązaniem. Jako ciekawostka — w logo po każdej ze stron znajduje się różna liczba piór. Dlaczego? Nie wiemy.

logo BMW
6. BMW

Nazwa jest skrótem od Bayerische Motoren Werke. Logotyp czarne koło zewnętrzne zawdizęcza od poprzedniej firmy BMW, Rapp, a niebiesko-biała szachownica reprezentuje barwy Bawarii.

logo Citroen
7. CITROËN

W 1901 r. Założyciel firmy André Citroën (1878–1935) wyjechał do Polski, gdzie zakupił patent na podwójnie koło zębate z blaszkami w układzie V. Dwa szewrony reprezentują właśnie koło zębate.

Logo Maserati8. MASERATI
Trójząb pochodzi z posągu rzymskiego boga Neptuna na bolońskim placu Piazza Maggiore. Dlatego logo reprezentuje nie tylko miasto rodzinne Maserati, ale także symbolizuje Neptuna, będąc bogiem trzęsień ziemi, burz i koni.

logo Mercedes9. MERCEDES-BENZ

Nazwa Mercedesa pochodzi od córki partnera biznesowego Daimlera — Emila Jellinka (1853 —1918). Człon „Benz” pochodzi od Karla Benz'a (1844–1929), twórcy pierwszego samochodu „z prawdziwego zdarzenia". Kiedy obie firmy połączyły się w 1926 roku, narodził się Mercedes-Benz. Logotyp pochodzi z pocztówki wysłanej w 1870 roku przez Gottlieba Daimlera do jego żony, w której zaznaczył on, gdzie mieszka z taką właśnie „gwiazdą” i napisał: „Pewnego dnia ta gwiazda będzie świecić nad naszymi triumfującymi fabrykami”. Po raz pierwszy użyto go w samochodzie w 1910 roku.

logo Porsche10. PORSCHE
Insygnia Porsche są nieodłącznie związane z rodzinnym miastem marki, którego nazwa nawet znalazła się niemal na środku znaczka. Poniżej znajduje się koń - „Stuttgart” tłumaczy ze staro-niemieckiego jako „Stadnina koni”.
Czworoboczny grzebień otaczający konia pochodzi z herbu Wolnego Ludu Wirtembergii, które zostało założone po rozwiązaniu monarchii niemieckiej w 1918 r. I którego stolicą był Stuttgart.
Trzy czarne poroża w lewym górnym i prawym dolnym rogu pochodzą z co najmniej X wieku, i oznaczają region Szwabii. Czerwone i czarne paski pochodzą od księcia Wirtembergii.

Następny artykuł