Bugatti Chiron
Źródło: Photo By Bugatti

Bugatti wykorzystuje kosmiczną technologię. Wkrótce będą jeszcze szybsi

Piotr DutkaPiotr Dutka
29 Marca 2020

Bugatti od lat jest kojarzone z abstrakcyjnymi osiągami, piekielnymi prędkościami i luksusem na który wielu zwykłych śmiertelników nie może sobie pozwolić. Francuska marka postanowiła przekroczyć kolejną granicę, totalnie radykalizując swoje samochody. Od będą jeszcze lżejsze a co za tym idzie jeszcze szybsze

Według Bugatti waga jest wrogiem

,, Waga jest wrogiem ”. Te słowa ponad 100 lat temu wypowiedział Ettore Bugatti podczas tworzenia dzieła swojego życia. Motto włoskiego biznesmena (Bugatti zostało założone w Alzacji, obecnie regionie należącym do Francji) do dzisiaj pozostają jedną z najważniejszych zasad francuskiej marki. Wszystkie samochody projektowane oraz opuszczające fabrykę w Molsheim są idealnym odzwierciedleniem tej maksymy.

Współcześni inżynierowie tej marki, zradykalizowali swoje projekty do tego stopnia, że tytanowe wydechy stosowane .w nowych modelach są drukowane metodą 3D. Zabieg ten ma służyć większej odporności na ciepło oraz zmniejszyć wagę pojazdu do minimum. Nowy Chiron Pur Sport, a także Chiron Super Sport 300+ już korzystają ze zmodyfikowanej technologii Aerospace. Dzięki niej francuskiemu producentowi supersamochodów udało się zredukować masę o ponad kilogram w stosunku do standardowej wersji Chiron.

Bugatti

Specjalny materiał stosowany przez NASA ma pomóc Bugatti w przekraczaniu kolejnych barier

Minimalna grubość materiału produkcyjnego jest możliwa dzięki tzw. strukturze kratowej. Dzięki wykorzystaniu tej niezwykle złożonej technologii nawet duże elementy są odpowiednio sztywne oraz zachowują odpowiednią wagę, ujawnia dyrektor ds. Rozwoju Bugatti, Nils Weimann.

Ciekawym smaczkiem jest fakt, że tytanowa obudowa z nadrukiem 3D może wytrzymać temperaturę ponad 650 stopni Celsjusza, chroniąc pozostałe komponenty przed nadmiernym rozpraszaniem ciepła z silnika. Brzmi skomplikowanie, jednak daje konkretne efekty.

Wykorzystywanie elementów wydrukowanych metodą 3D to dla Bugatti nie pierwszyzna. Inżynierowie stosowali ją już w Chironie Sport, a także modelu Divo już od 2018 roku. Z komponentów 3D korzystają, również najnowsze dziecko marki, La Voiture Noire oraz ekskluzywny Centodieci. Materiał Iconel 718 jest odpowiednio twardy, żaroodporny oraz lekki, na czym najbardziej zależy producentom. Wcześniej był stosowany przy produkcji turbin lotniczych, satelitów kosmicznych i silników rakietowych. Po prostu odlot.

Bugatti wydech

W przypadku samochodu generującego ponad 1500 KM z 16-cylindrowego silnika o pojemności 8 litrów i prędkości maksymalnej 420 km/h takie szczegóły robią zasadniczą różnicę. Wielką zaletą jest również to, że Iconel 718 wydrukowany metodą 3D jest o 800 gram lżejszy od standardowej wersji.

Następny artykuł